het waren twee fantastische dagen. - Reisverslag uit Xi'an, China van Bas Wilbers - WaarBenJij.nu het waren twee fantastische dagen. - Reisverslag uit Xi'an, China van Bas Wilbers - WaarBenJij.nu

het waren twee fantastische dagen.

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas

21 September 2013 | China, Xi'an

Alhoewel, eigenlijk waren het er drie. Een kort verhaal over een onsnappingspoging aan het dagelijks leven en/of een impulsieve beslissing om een stedentrip te maken.
Verder in dit verhaal nog foto’s (soort van vergeten de vorige keer) van een (management) team uitje naar - ‘hoe kan het ook anders’ - de bergen, waar ik als junior ook mee mocht. Al was ik alleen maar geinteresseerd in de het politieke spelletje dat op de achtergrond speelde en zijn zelfde de vrije dagen leermomenten, natuurlijk smaakte de BBQ er niet minder om.

Op pad..
Genoeg vrije dagen om al slapend de kerst af te wachten, ook niet helemaal waar, maar het kost me toch altijd moeite om mijn vrije dagen, overuren en betaalde dagen aan ziek verlof op te maken. Nu er meer vrije dagen bijkwamen omdat ik ook weekend diensten begin te draaien als MOD (manager on duty) besloot ik om de boter en de vis als de daad bij het woord te voegen en er schoon schip van te maken, oftewel mijn crediet om te zetten in besteedbaar inkomen.
Resultaat een weekendje Guangzhou, ja precies, daar in het zuiden, zo niet te ver van HongKong. Waarom?!
1. Gewoon omdat het kan
2. Vrienden opzoeken
3. Genieten.

Dus op maandag vrij (aan)gevraagd, of eigenlijk meer een soort van medegedeeld en dus een weekend + verlenging. Op de website van de chinese versie van ryanair kijken, waar kunnen we naartoe en met de medewerkers korting van Starwood is het ook (erg) interessant om in 5-sterren hotels te slapen tegen een redelijke prijs.
Gezocht en gevonden, Guanzhou zou het worden, W-hotel geboekt, zeer aantrekkelijk geprijst nadat ze een half jaar geleden zijn geopend en tickets geboekt. Een oude vriend die voorheen in Xian woonde is nu in Guangzhou, dus contact gezocht en het weekend was compleet. Nog even met een lokale taxi chauffeur onderhandelen over de prijs en of hij ook tijd had om mij maandag middag weer op te halen, flappen getapt (geld pinnen) en de klaar is bas.
Wat te doen in guangzhou, volgens het internet ook anderen bronnen is er genoeg te beleven, maar (zo blijkt) is het toch vooral een business stad, stads-level één, zoals ook beijing en shanghai, xian is stads-level twee, om maar even het verschil weer te geven, soort van verschil tussen Londen en Kopenhagen denk ik.

Dus zaterdag ochtend om vijf uur uit de veren, half zes in de taxi een ritje dat normaal 45-60 minuten duurt was nu te doen in een half uur en met één oog half dicht en het andere half open het vliegtuig in, mooi op tijd en zonder vertraging landen in Guangzhou, het vervoer was geregeld door een oude vriend, hartelijk dank daarvoor, zodat ik de geld-gierige taxi chauffeurs op het vliegveld vriendelijk toch dringind kon verzoeken mij niet lastig te vallen. Het hotel was indrukwekkend en tegelijkertijd adem benenemd, echt genieten.
Na de koffers gedropt te hebben te voet de stad in, vijf minuten lopen, hapje eten en doorlopen naar het bezoek adres. Kopje koffie en gezelligheid. Koffie werd bier en ook het avond eten was prima verzorgd, ’s avonds de kroeg in, waar er zowaar bitterballen te verkrijgen waren. Soort van Irish pub met life band en daarna de club en de welbekende mid-night-snack om de avond af te ronden. Te laat wakker worden om te onbijten dus na een fast-food-brunch op naar de zondag activiteit, shamian-eiland, waar veel voormalige ambswoningen nog te bezichtigingen zijn. Terug de stad in, de mexicaanse party overslaan en in plaats daarvan de toerist uithangen door in mijn eentje een rivier cruise te maken. Heeft toch mooie plaatjes opgeleverd, alleen was mijn camera niet in staat het ook daadwerkelijk vast te leggen.
Maandag ontspannen (muziek luisteren, boekje lezen onder het genot van het in de hotelkamer aangeboden kopje koffie zo beroemd door G. Clooney) en een taxi naar het vliegveld en het weekend zat er weer op. En zoals een oude tourguide hoog in de bergen van tibet ooit tegen me zei; het is maar goed dat je niet alles hebt gezien van deze stad, dan heb je nog een goede reden om terug te komen en dat is precies wat ik ga doen. Of volgende gelegenheid maar weer een ander stuk van china op te zoeken, opportunities are endless..

Update;
Inmiddels zijn zowel mijn werkvergunning, verblijfsvergunning en dus mijn visa weer allemaal up-to-date en kan ik tot aug. 2014 in xian blijven wonen en werken.

Met de chinese les gaat het goed, het derde boek begint voorderingen te maken en met het compliment van de lerares om de eerste 8 hoofdstukken maar over te slaan omdat het te makkelijk was, heb ik er toch vertrouwen in dat ik het zeker kan leren, ik bedoel de chinese taal dan.

De vakantie naar Nederland, ook maar eens gaan plannen, ik heb er zin in om het nieuws te kijken op tv en dan meer te begrijpen dan alleen de hoofdlijn van het verhaal. Interessante reclames over shampoo en andere producten die ik toch nooit zal kopen maar het wel kan verstaan. Een avond uitgaan waarbij de karaoke niet meteen optie nummer 1 is, gewoon in de kroeg, slap ouwehoeren. Of daadwerkelijk tegen de kapper uit te leggen hoe ik mijn haar geknipt wil hebben en de muziek in de supermarkt ook kan verstaan zodat ik weet dat de toiletrollen deze week in de aanbieding zijn. Echte kaas eten en een krant te lezen waarvan toch een groot gedeelte echt waar is.

Het voetbalseizoen gaat weer beginnen, nudat de temperaturen weer onder de 30 graden zijn is het weer te doen om anderhalf uur op een veld rond te rennen en elkaar onverstaanbare intructies na te schreeuwen.

Volgende keer meer over een Nederlandse jongen, die al carriere makend, op avontuur is, zijn passie te najagend, altijd opzoek is om nieuwe vrienden te maken..

Groet,
Bas

  • 21 September 2013 - 08:53

    Staatshoofd:

    Weer een mooie belevenis. Even weg, andere omgeving. Je mag ook genieten van je werk-/leefomgeving. Ik zeg .........."DOEN".
    Gr.

  • 23 September 2013 - 21:57

    Mama:

    Hee Bas, weer een fantastisch verhaal, en als je het zo schrijft lijken het veel meer dan twee fantastische dagen. En het leukste komt bijna aan t einde. De woorden De vakantie naar Nederland ook maar eens plannen....
    daar kijken we naar uit..xx mama

  • 20 Oktober 2013 - 11:45

    Bas:

    Wilbers! Weer mooie avonturen aan het beleven. Was ook alweer bijna die Tibetaanse (Tijger) wijsheid vergeten, maar briljant!

    Bevalt allemaal nog goed daar dus?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas

Actief sinds 25 Jan. 2009
Verslag gelezen: 522
Totaal aantal bezoekers 66635

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2011 - 01 December 2014

Werk in China

23 Februari 2009 - 18 Augustus 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: