'Do what you love and do it often..' - Reisverslag uit Xi'an, China van Bas Wilbers - WaarBenJij.nu 'Do what you love and do it often..' - Reisverslag uit Xi'an, China van Bas Wilbers - WaarBenJij.nu

'Do what you love and do it often..'

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas

01 September 2013 | China, Xi'an

Zo begin teen poster van het inmiddels bekende Holstee Manifesto. Een levensovertuiging, filofie, denkwijze of gewoon een stuk papier aan de muur of op de koelkast. Misschien is het meer dan dat. Omdat het andere zinnen heeft als; open your heart, mind and arms to new things and people, we are united in our differences.
Mooi om te lezen, mooi om aan te denken en nog mooier om naar te leven.

Voor dit verhaal wilde ik graag deze invalshoek gebruiken om mijn verjaardag te omschrijven. Een dan die (voor de meeste van ons) maar eens per jaar voorkomt. In verschillende culturen gaat dit samen met eten, samenkomst en een vorm van giften.
Zo ook in het land waar ik momenteel verblijf. Laat ik proberen te beschrijven wat ik van andere kreeg en wat het voor mij betekend.
Een huis met strandzand en een palmboom in een glazen bol, met in huis de woonkamer, slaapkamer en een keuken. Mijn omschrijven bij de foto is; dream becomes real.. - Voor diegene geinteresseerd in het beeld materiaal. Ik raad aan de ‘app’ wechat te downloaden, de chinese versie van whatsapp, delen en gedeeld worden.. – in ieder geval een doordacht cadeau, vanuit het hart.
Een foto album, met benodigde decoratie materialen. Een gift om herrineringen vast te leggen.
Een kartonnen verzendbox uit nederland, compleet met foto album van de laatste vakantie van het ouder volk aan china, een leesboek over het leven van een sportman, wenskaarten, snoepgoed, medicijnen, tijdschriften en de rest gevuld met warme gevoelens van het thuisfront. Gedachten worden gedeeld en met voorbedachten rade voor uit gestuurd om mij te verrasen.
Een thermosfles mét houder voor theebladeren, misschien een bekroning op mijn inburgerings cursus, voor diegene die op chinese vliegvelden rond hebben gelopen, je weet wel, zo’n roest-vrij stalen half liter drink unit die alle chinezen vrolijk mee het vliegtuig inslepen zonder al te veel controle, jawel ik hoor erbij.!
Een flacon voor goede geur, die ik recentelijk vooral gebruikte om mijn vermoeide gezicht te maskeren, soort van camouflage techniek die niet zozeer voor mezelf maar vooral voor de mensen om me heen een plezierige sfeer creeert.
Een verjaardagstaart van collega’s zo eentje met veel slagroom, verschillende vruchten en genoeg om na een stuk gegeten te hebben te weten dat de lunch een overbodige luxe is die dag.
Nog een thermos fles, met de boodschap, bas, we zien je altijd uit een glas drinken, (zo van, dat kan écht niet), dus gebruik deze maar op het werk. Dus jawel, in plaats van een koffie automaat ben ik nu een van die, die naar de met gepurifeerd water gevulde tanks loopt om mijn drink beker, met, afsluitbare deksel te vullen.
Een Ipod-shuffle, of hoe het ook heet, een klein apparaat om muziek af te spelen, met, jawel, een nederlands nummer (ik wou dat ik jou was? van dat duo dat toen razend populair was) omdat, zo werd mij verteld, dit nummer gaat over vriendschap.
Een geldverzamelaar, oftewel, een portemonnee, mooi van leer in een donkerbruine kleur. Zonder vakje voor muntgeld, maar veel indrukwekkender, met mijn naam er in geponst (zeg je dat zo?!)
En last-but-not-least een setje manchet knopen, en niet zomaar manchet knopen, het wereld beroemde merk sparta, voor de voetbal liefhebbers onder ons, niet die mooie club uit rotterdam, soort van mode merk. Maar vooral het design was om niet te vergeten, en lijkt om van die horloges waar je het daadwerklijke uurwerk kan zien.
Niet zo zeer de giften, maar vooral de personen en de verhalen er achter maakte mijn 3de verjaardag in china om niet te vergeten. En dat het mijn 25ste was maakt het beter.

Voor diegene die er niet bijwaren, maar wel er aangedacht hebben, mailtjes, smsjes en vooral al die leuke, lieve en vriendelijke berichten op ‘gezichtsboek’, bedankt.! Sorry dat ik niet overal op geantwoord heb, maar in gedachten zeker allemaal super dat jullie er aan gedacht hebben.

De volgende bijzondere dag in china is vandaag, 1 september. Waarom deze dag hoor ik je denken. Een soort van persoonlijke-nationale feestdag omdat het op 1 september 2011 landde op chinese bodem en mijn persoonlijke, professionele, passionele en pleziervolle avontuur te beginnen. Er is een hoop gebeurt sinds die dag en er zal nog een hoop gebeuren vanaf vandaag. Toch een dag om even stil te staan en om me heen te kijken.
Een terugblik op twee jaar in een land waar ik een plek vond om te wonen dat buiten mijn ouderlijk huis in nederland een locatie is waar ik het langst aan eengesloten woon.
En om niet te emotioneel te worden, een paar gedachten;
Ervaringen rijker, in leven en werk, klaarblijkelijk dè twee redenen waarvoor ik afreisde naar de andere kant van de wereld (hangt er vanaf vanwaar je het bekijkt natuurlijk)
Ontwikkelingen, 5 verschillende titels gehad in een hotel dat een soort van tweede huis is geworden. Waar ik werk, woon en leef. Ik weet welke deur kraakt, die in de hoek bij de kantine. Een balans tussen leven en werken in hetzelfde gebouw. Een hotelkamer die mijn invloeden heeft in decoratie en een bedrijf dat mijn invloeden heeft en zijn invloed op mij heeft.
Inclusief deze, zijn er vanaf hier 33 verhalen geschreven..
En in sommige opzichten is stilstaan ook achteruitgang, dus ook een blik naar wat komen gaat. Zo heb ik hier in de afgelopen twee jaar veel mensen leren kennen en zullen er dat alleenmaar meer worden in de komende periode.
De komende periode, binnen nu en 30 dagen loopt mijn tweede jaar contract hier af en heb ik de kans om een derde te tekenen. Zoals ik vele situaties vergelijk met de wereld van (top) sport, ook hier een vergelijking. Als een speler in een team, met een groot team gevoel en wil graag onderdeel zijn van dit team. Omdat een team een grote motivator voor me is, betrouwbaar willen zijn, ofzoiets.
Ook is het kijken naar de komende transfer periode, een periode waarin ‘de markt’ geopend is en speler, trainers en clubs zaken met elkaar doen. Is er een andere partij geinteresseerd in mij, moet ik mezelf te koop aanbienden en/of wachten op een kans. Zeker is dat ik daar actieverin ga worden om mijn kansen te vergroten.

Tot die tijd..
1. Genieten van het moment
2. Studeren voor de taal
3. Leven voor, door en met de mensen om me heen
4. Een reisje plannen, soort van stedentrip om mijn vrije dagen op te maken
5. Een reis plannen, naar NL, want met deze dag markeert het dus ook een moment dat ik alweer een jaar geleden in mijn thuisland was.
6. Het ‘eeuwige’ wachten op mijn geupdate visum, paspoort en werkvergunning..
7. Ohjah.. werken.. de reden dat ik toch regelmatig met een glimlach opsta in de (vroege) ochtend. Al is het alleen maar om grotere talenten dan mijzelf verder te helpen in hun ontwikkeling met het bereiken van hun potentieel en hotel gasten een aangenaam verblijf te verzorgen.
8. Proost.!

Na het laatste verhaal zag ik weer ruim180 bezoeken aan de website, bedankt allemaal. Hopelijk blijven jullie genieten, lezen en reageren.

Tot de volgende,
Houdoe en bedankt.!

'n groet,
Bas

  • 01 September 2013 - 15:41

    Robin :

    Bas!!!

    Mooie verhalen wederom! Goed dat je het daar nog steeds naar je zin hebt! Hopelijk komen er snel de mooie kansen en uitdagingen op je pad! Heel veel succes en ik blijf voorlopig nog een van die trouwe 180 lezers

  • 01 September 2013 - 16:53

    Staatshoofd:

    25 jaar geworden, je verjaardag in China beleefd, zonder familie, is ook weer een bijzondere belevenis.
    Al zo veel gezien en gedaan, dat neemt niemand je meer af. Vandaag alweer 2 jaar in China. Er is nog venoeg te beleven.
    Het was weer fijn bij jou te zijn. Om samen een ander stukje China te bekijken, bij te kletsen en te genieten van "Daily China" . Bedankt Bas.

  • 01 September 2013 - 17:11

    Hilde (HMSM):

    Hai Bas,heerlijk om jouw belevingen mee te maken dmv jouw verslagen. Begin novenber wordt t Shanghai en Beijing (definitief) wie weet kunnen we elkaar toch nog ergens treffen. Succes daar en op nr de 3e ronde!!! Groetjes Hilde

  • 01 September 2013 - 22:45

    Chantal:

    Fijn dat je het nog steeds zo goed naar je zin hebt en het nog steeds een belevenis voor je is! En goed dat je een NLreisje gaat plannen!! Ik vind het daar wel tijd voor :-)
    Geniet en werk ze met zin!
    Xx van je 'schone zusje'

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas

Actief sinds 25 Jan. 2009
Verslag gelezen: 329
Totaal aantal bezoekers 66625

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2011 - 01 December 2014

Werk in China

23 Februari 2009 - 18 Augustus 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: