Nieuwe Ronde, Nieuwe Kansen..China blijft China - Reisverslag uit Xi'an, China van Bas Wilbers - WaarBenJij.nu Nieuwe Ronde, Nieuwe Kansen..China blijft China - Reisverslag uit Xi'an, China van Bas Wilbers - WaarBenJij.nu

Nieuwe Ronde, Nieuwe Kansen..China blijft China

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas

01 Januari 2013 | China, Xi'an

Vooruit kijken naar een nieuw jaar, want ongelofelijk als het lijkt, 2012 is al op zijn einde. Niet het einde van de wereld, zoals ooit was voorspeld, maar het einde van het ene hoofdstuk en het begin van een nieuw. Terugkijken om te weten waar je was en vooruit kijken om te dromen waar je wil zijn..

Laat ik het met de meest recente veranderingen beginnen. Waar ik eerder berichten over mijn nieuw job, zo’n 3 maanden geleden, zijn daar al weer dingen veranderd. Met het laag-seizoen in volle gang zijn mijn prioriteiten veranderd. Van dagelijks in restaurant en bar.. naar engels leraar, lobby team, support voor de club lounge en nog wat andere projecten.
En omdat deze ontwikkelingen nog vers zijn, is er niet meer over te zeggen dan dat ik weer een pakketje nieuwe uitdagen op mijn bord heb, mee ga op de stroom van de rivier en het er allemaal weer heel anders uit kan zien na chinees nieuwjaar (dit jaar zo rond 10 februari 2013).

Voor het voetballen ook even geen avonturen, want dit jaar hebben we zowaar een winter stop, met als reden dat er geen scheidsrechters zijn. Yeah, right… 1.3 miljard mensen maar geen scheidsrechter? Volgens mij is het gewoon te koud en beter voor ieders gezondheid om in deze temperaturen niet anderhalf uur buiten op een voetbalveld rond te rennen. En de laatste wedstrijd ging net als meeste voorgaande westrijden verloren, met als klein lightpuntje een goal van mijn kant.
Dus, voor alle supporters, tot één maart, met misschien weer nieuwe tenue’s en zeker een vernieuwde motivatie om westrijden te winnen en ook dan blijft de gezelligheid het belangrijkst en kijk ik uit naar de hervatting van het seizoen, hier in de lokale champions league, want kampioenen voelen we ons zeker, kampioen van gezelligheid.

Terugkijkend op afgelopen jaar; veel nieuwe avonturen, belevenissen en ervaringen. Waar het jaar begon met het bouwen aan een nieuw team op het werk en het bezoek van ons pap en mam was het vooral een jaar van hard werken, veel genieten en (cultureel) ontwikkelen.

Zo begon het met het chinese nieuwjaar, alle bedrijven dicht, geen hond op straat, non-stop vuurwerk en voor een buitenlander in china, weinig te beleven. Daarbuiten was het begin van het jaar het begin van nieuwe ervaringen; zoals het werken in een weeshuis, de taal/cultuur leren, toerist in eigen land en het leven als een buitenlander.
Verder heb ik gedurende het jaar vaker een dokter gezien dan in de 5 jaar daarvoor, met medische check’s en een soort van neem-maar-wat-chinese-medicijnen-dan-wordt-je-vanzelf-beter-adviezen, want al zal de wereld vergaan, de chinezen blijven bestaan. En door het jaar heen, de verschillende weekend uitjes als; luoyang, cateren en een fotoshoot heb ik me zeker niet verveeld.

Al kon het contrast niet groter dan een avondje hotpotten met het team op donderdagavond, een telefoontje op vrijdag ochtend en in vliegtuig en in het ziekenhuis op zaterdag avond.

En ondanks de gebeurtenissen van afgelopen jaar kijk ik terug op een fijne en leuke band met nederland en de mensen dichtbij me die alleen in kilometers verweg zijn.
Zo volgde ik daarom niet alleen het lokale voetbal van Voetbal Vereniging Maarheeze maar ook het EK, wordt er wekelijks geskypt met familie en vrienden. Blijf ik in contact en op de hoogte door Facebook, het schrijven van deze verhalen en emailen, wat is de wereld toch klein.
Rond de zomer; het interview met de hotelschool (erg vereerd om dat te mogen doen) en aan het eind van het jaar een foto shoot met een lokaal magazine, beide waren erg inspirerend, maar het zijn toch de cross-culturele ervaringen die met het meeste bijblijven. Traditionele chinese dinners, cadeau’s geven aan jappaners, chinese film en vooral het contact met de mensen, want pas dan leer de cultuur echt kennen.
Zo was in de zomer ook bezoek uit nederland, om (culturele) ervaringen te delen en nog meer het wekelijkse voetballen om ervaringen op te doen. Want als is het voetbal een soort van rode draad door het afgelopen jaar als activiteit buiten het werk, belangrijker is de gebeurtenis op zich en de universele taal van een sport die het mogelijk maakt.
Met ervaringen in een land waar makkelijke dingen, moeilijk worden en andersom. Zo werd ik in een eerdere ontmoeting aan gezien voor Hotel Directeur en werd mij zonder onderhandelingen een nieuw contract aangeboden. Zo leken relatief eenvoudige zaken ingewikkeld; een pasfoto maken, een stroomstoring en kaas eten in china.

2012, een actief en gezellig jaar, met gebeurtenissen die niet de wereld deden vergaan met wel zo-af-en-toe mijn wereld op zijn kop zetten.
2013, nieuwe ronden, nieuwe kansen.
Met en gezellig feestje begonnen en een skype groeps-gesprek met de mannen in Maarheeze. Helaas was ik er niet bij om te gourmetten en alle (slechte) grappen en speeches te horen, maar wel om mee te zingen tijdens de laatste nummers van de top2000 en toen ook daar de champagne knalde was het tijd om te gaan slapen.
Een nieuw jaar staat te beginnen, met vragen zonder antwoord en dat wil ik graag zo houden. Want antwoorden maken een einde de ontwetendheid en dat is some wel zo prettig. Maar wees gerust, andere vraagstukken krijgen een oplossing. Hoelang blijf ik nog in China? Wat te doen als hier het contract/visum afloopt? Dit jaar nog een mooie reis maken in Azië? Blijft mijn carriere in de hotellerie en wordt mijn voetbal team, team beef-noodle toch nog kampioen?

Eerst maar eens een gezellig weekje met mijn ouders aan het eind van Januari en daarna zien we wel weer..

Vanuit hier wens ik iedereen een gelukkig, gezellig en gezond 2013. Dat het een jaar voor hoop, dromen en goede verwachtingen mag worden voor iedereen!

Tot de volgende,
Dan met nieuwe foto’s..

Groet,
Bas

  • 01 Januari 2013 - 16:32

    Annemien:

    Bas een heel goed, gelukkig en vooral gezond 2013.
    Dat nog heel veel fijne dingen mag beleven en wij nog mee mogen genieten van je geweldige avonturen.
    Bedankt voor de mooie verhalen van afgelopen jaar dat er dit jaar nog veel mogen volgen.
    Het ga je goed.
    Groetjes uit België.

  • 03 Januari 2013 - 09:05

    Sophia Lee:

    Dear brother~~got inspired by your new story and I believe every change could bring many opportunities and help you understand yourself more~but most important thing is to be happy, if not happy anymore, just leave it~always here supporting you~happy new year!!!looking forward to 2013~

  • 03 Januari 2013 - 14:54

    Theo:

    Hoi Bas,
    Ja ja een turbulent jaar, met ups en downs.
    Ik ben blij dat ik ook dit verhaal nog kan lezen, ga door met schrijven.
    Ik wens jou uiteraard een gelukkig en gezond 2013.
    Blijf plezier hebben in je werk en geniet van alles om je heen.


  • 08 Januari 2013 - 11:38

    Mama:

    Hee Bas, Om met het slot van jou verhaal te beginnen. 2013 wordt gewoon een geweldig jaar. en ik verheeug meook op de laatste week van januari.xx mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas

Actief sinds 25 Jan. 2009
Verslag gelezen: 349
Totaal aantal bezoekers 66623

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2011 - 01 December 2014

Werk in China

23 Februari 2009 - 18 Augustus 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: