Extra editie - Reisverslag uit Xi'an, China van Bas Wilbers - WaarBenJij.nu Extra editie - Reisverslag uit Xi'an, China van Bas Wilbers - WaarBenJij.nu

Extra editie

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas

20 November 2012 | China, Xi'an

Een extra verhaal, binnen een maand tijd, vandaar de titel, referend naar een herinnering hoe kranten in het verleden een extra uitgave aanduide toen om te berichten over een crisis deze keer omdat mijn culturele ervaring weer een nieuwe inkijk heeft gekregen. Voordat het verhaal begint wil ik graag de lezer waarschuwen, een deel van het verhaal kan wat onsmakelijk overkomen waar er over een lunch gesproken wordt.

Maar laten we met het leuke nieuws beginnen. Anders dan de festiviteiten in het zuiden van Nederland, wordt er op de 11e van de 11e hier niet gerefereerd aan een nationaal start van een seizoen van bier drinken, verkleden en pacht&praal. Hier wordt op de elfde november de tegenhanger van valentijns dag gevierd, de wereldwijd (?) bekende ‘singels-day’. Waarom op de 11-11? Nouja misschien omdat er heul (heel) vaak een 1 voorkomt in de datum, haha. Het orgineel komt van een groep universiteit studenten (hoe kan het ook anders, veel vrije tijd, nog meer goede ideeen). Later werd het idee overgenomen door online winkels, voorheen werd er weleens wat gekocht op internet, tegenwoordig is het een heuze levensstijl in china.
De truck is dat er aanbiedingen zijn met 50% korting (omdat je er maar één koopt, je bent tenslotte alleen). Natuurlijk is dit voor de verkoper een kleinere of helemaal geen marge, maar de omzet cijfers stijgen enorm. Dit jaar werd er voor meer dan 14 miljard yuan aan omzet geboekt door internet winkels, das veul geld (dat is veel geld).
Om het dan weer terug te brengen naar de realiteit, ik werd erbij betrokken, door middel van een sms bericht op mijn telefoon waarin ik ‘happy singels day’ werd gewenst, nouja, wat je maar vieren wil dacht ik zo. Al is het voor de gemiddelde chinees toch niet gunstig om op je 24ste nog single te zijn, de familie druk en maatschappelijke onrust neemt dan gestaag toe, met beide voetjes op de vloer, zie ik dat toch heel anders.

Het volgende deel gaat over de eerder vernoemde lunch. Niet zozeer omdat het onsmakelijk was, meer omdat door de vertaling van mijn collega’s de kennis en kunde van de chinese keuken weer is toegenomen. Weer een goede reden om minder te vragen, als het lekker is, gewoon eten.
Maar goed, hier ontkwam ik toch niet aan. Het gaat hier om een variant van de welbekende chinese drank Baijiu, letterlijk witte-alcohol vertaald. Eerder refereerde ik naar dit goedje als een iets waar we in nederland de ramen van ons huis/auto zouden schoonmaken, waarom? Veel alcohol en de geur is nagenoeg gelijk. Maar dat kennen we inmiddels en bij een diner met een beetje aangelegenheid verschijnt er dan ook al snel één (of meerdere) fles op tafel. Dit keer was het speciaal, het schijnt dat het restaurant om de hoek iets kon doen wat we moesten proberen. (LET OP, nu kan het onsmakelijk worden). Zij geven er namelijk kleur aan, nou zul je zeggen, dat is toch niet zo spannend, nee dat klopt, maar, wel als het kleuren zijn van de natuur. Namelijk de rode kleur van het bloed van een schildpad en groene kleur ook van een schildpad, maar waar het precies vandaan kwam heb ik niet helemaal begrepen. Jawel en samen met de drank wordt dat naar binnen gewerkt, ohjah en ter bevestiging word het betreffende dier ook nog even getoont, jawel voor de lunch begint. Afin, daar zit je dan, weigeren is geen optie.. en om het verhaal compleet te maken, zo wordt verteld, het kan verkeerd vallen en er zijn ervaringen waar mensen spontaan uit hun gaan bloeden. Om het verhaal niet onnodig lang te maken, ik heb het gedronken (jawel, beide kleuren) en was niet van plan er een gewoonte van te maken, maar in ieder geval weer een culturele ervaring rijker.

Supermarkt
Ik hoor je denken, wat is er zo speciaal aan een supermarkt, niet veel eigenlijk. Maar wel de chinese supermarkt, met schildpadden, vissen en allerlei zaken die je niet verwacht in een supermarkt als etens en drankwaren. Wat wel speciaal is, zeker in xian, een supermarkt met krentenbollen, geitenkaas, echte koffie en allerhande buitenlandse producten met zelfs orginele nederlandse halfvolle koeienmelk, GEWELDIG, als je het mij vraagt. Met een prijs die er niet om liegt, kost een berg, maar dan heb je ook wat. Anyway, een andere mogelijkheid om nog beter te overleven in china.

Het land waar weer een nieuw vijfjarenplan klaar ligt en de leiders voor de komende tien jaar een zware taak ligt te wachten.

Dat was ie weer voor zover,

Groeten uit de (cement) jungle,

Bas

  • 20 November 2012 - 10:10

    Janneke Mulder:

    Haha Bas, ik ben cruesli met melk aan het eten en moest letterlijk na dit nasty verhaal ff proeven wat ik ook alweer aan het eten was... Ik zag het ook helemaal voor me hoe die Chinezen in afwachting naar jou zitten te kijken. Bah! en idd weer een culturele ervaring rijker. :) xx

  • 20 November 2012 - 11:53

    Chantal:

    Ja lekker he Bas die culturele smakelijke hoogstandjes! :-) haha.. ik spreek uit ervaring! Maak er iets moois van daar! xx

  • 20 November 2012 - 21:03

    Theo:

    Ni Hao Bas,

    Die studenten nemen ook van alles mee.
    De lunch, ja iets speciaals, hebben we hier nog niet, wie weet.
    In de supermarkt missen ze waarschijnlijk nog wel de 'amazing Dutch' stroopwafels.
    Mogelijk komen ze naar je toe deze winter.
    Grtz.

  • 20 November 2012 - 21:24

    Rita:

    Hoi hoi,
    wir (weer) un (een) sgon (leuk, gezellig) verhaaltje om te lezen!!
    Haudoe (groetjes, dag) Rita uit Mares (Maarheeze)

  • 21 November 2012 - 12:06

    Stan:

    Hehe, "de (cement) jungle". Toen grinnikte ik.
    Ach, gewoon denken dat het pisang ambon en rode wodka is, dan valt de smaak vast reuze mee ;-)

    Bye bye man!

  • 21 November 2012 - 19:57

    Mama:

    Hee Bas, zo snel had ik het tweede verhaal nieet verwacht. Belangrijkste les; als we in januari komen, niet vragen wat we eten en drinken, en als we het niet vertrouwen kunnen we altijd nog naar de plaatselijke subway, Mac of pizzahut of andere 'lokale' eetgelegendheid
    Xx mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas

Actief sinds 25 Jan. 2009
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 66780

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2011 - 01 December 2014

Werk in China

23 Februari 2009 - 18 Augustus 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: