vakantie - Reisverslag uit Xi'an, China van Bas Wilbers - WaarBenJij.nu vakantie - Reisverslag uit Xi'an, China van Bas Wilbers - WaarBenJij.nu

vakantie

Door: bas

Blijf op de hoogte en volg Bas

04 Oktober 2012 | China, Xi'an

Vakantie..voorheen geassocieerd met (verre) vakantie oorden, campings en hotels. Een nieuwe locatie, ontdekken en nieuwe vrienden maken. Gezien het feit dat ik het bovenstaande gedurende het hele jaar doe, was vakantie dit jaar het tegenoverstelde. Een bekende locatie, ‘oude’ vrienden opzoeken en terug naar iets dat ik al ken. En gelukkig werd mijn verwachting toch nog overtroffen. Nooit gedacht dat een vakantie in Nederland zo leuk en intens zou zijn.

Een koffer voor de helft gevuld met cadeau’s, wat ondergoed en een tandenborstel en ik ben klaar om te vertrekken naar Nederland, ja toch ook maar een jas meegenomen wat als een trending topic op twitter wordt er niet alleen veel over het weer in Nederland gepraat maar heeft iedereen ook een mening over en dat maakt het er niet beter op.
Daar sta je dan, wachtend op een willekeurige luchthaven in china die de mogelijkheid bied om vervolgens direct naar amsterdam te vliegen. Met 2 uur overstap tijd heb genoeg tijd om 30 minuten op je bagage te wachten, naar een andere terminal te LOPEN en natgeregend te worden om maar alvast in de stemming te komen, toch fijn dat daar allemaal rekening meegehouden wordt.
Dan toch eindelijk op schiphol aangekomen, met de vriendelijke service van onze nationale luchtvaardmaatschappij voelt het toch als thuiskomen en anders dan in china staat er vriendelijk, tot op de minuut, aangegeven wanneer de bagage van de band rolt, eheh.. ja hoor we zijn weer in nederland, gelukkig heb ik mijn agenda meegenomen.
Die erg goed van pas kwam want op één avond na stond de 2 weken durende vakantie al weer volgepland met ontmoetingen, etentjes en andere gezelligheid.
Dus met fiets, trein en de auto werd letterlijk stad en land afgereisd voor weerzien met vrieden en werd er door anderen de mogelijkheid aangegrepen om mij op te zoeken. Een oververgetelijke tijd en verwachtingen overtreffend om te zien dat zelfs twee weken niet genoeg is om iedereen te ontmoeten, thanks allemaal, het waren twee fantastische weken.
Zo was voor even weer trouwe supporter van de lokale voetbalvereniging, waar helaas de voorronden voor de champions league niet gewonnen werd. Verder ging heb ik op verschillende locaties heerlijk gegeten, zo was er; (t)huisgemaakte risotto in harderwijk, bitterballs en 4 gangen in maastricht, broodje unox (of armani) in de efteling, broodje shoarma met frietjes, tapas eten in eindhoven (met 150 anderen), mexicaanse ensilladas en ook een hapje eten in eindhoven na de bios, tuna steak in een strandtent in noordwijk, chinees eten in amsterdam en afsluiten met een salade met geitenkaas in tilburg. Culinair genoten en misschien nog wel meer van het gezelschap.
En wat was ik blij met de nederlandse winkels, waar overhemden verder rijken dan net voorbij de elleboog, broeken daadwerkelijk langer zijn en niet tussen knie en enkels ophouden te bestaan en schoenen ‘gewoon’ passen. Dan realiseer je je weer hoe fijn het is om in nederland te wonen, lekker makkelijk zo en je kan iedereen op straat verstaan, wel angstaanjagend van tijd tot tijd, haha.

Eerlijk is eerlijk, aan het eind van die tijd was ook erg blij weer om in het vliegtuig terug te mogen naar het land van de rijst. Hier werd ik ook weer met open armen (en koffie) ontvangen bij terugkomst.
Met de aankomstdag voor de tweede gouden week van china, stonden er onverwacht nog een aantal vrije dagen op me te wachten, want het is weer de dag (daar maken ze hier makkelijk een week van) de volksrepubliek, die weer een jaartje ouder is, waar prijzen voor treinkaartjes en vliegtickets de (rijst)pan en rijzen en ondanks dat de tol geschrapt is, china massaal in de file staat om familie te bezoeken.
Natuurlijk had ik deze activiteit net afgerond, en daarom gelukkig kreeg ik in iedergeval genoeg tijd om mijn koffer uit te pakken en weer (erg langzaam aan) het ritme hier weer op te pakken. Niet zelf een ei hoeven bakken, minstens 10 mensen die je begroeten opweg naar het ontbijt, kleren die weer gewassen en gestreken in de kast hangen na een kort bezoekje aan mijn nieuwe werkplek.

Al met al een leuke ervaring van culturele tegenstellingen en uitdagingen waar ook beeldmateriaal van is. Terugkijkend was de vakantie een welkome onderbreking tussen twee periodes van werk en daarmee begint het volgende hoofdstuk in het boek van de avonturen van Bas in China.

Tot een volgend avontuur,

Groet,
Bas

  • 04 Oktober 2012 - 16:15

    Mama:

    Hee Bas, Geweldig verhaal weer. En ja hoor ook wij hebben genoten van de tijd die je hier was. Met de foto's erbij voor de herinneringen . Je kunt weer aan je nieuwe job beginnen, ga er van leren en genieten op jouw manier en houd ons op de hoogte van de nieuwe avonturen op de nieuwe werkplek.
    xxx mama

  • 05 Oktober 2012 - 22:54

    Theo:

    Weer een mooi verhaal Bas. Volgens mij heb je veel gezien en genoten van familie en vrienden.
    Skypen is leuk maar ik vond het heel fijn jou weer life te zien.
    Terug in China gaat het leven weer verder met en nieuwe job.
    Succes.
    Groetjes.

  • 06 Oktober 2012 - 05:09

    Sofia :

    happy to read your story,waiting a long time about this. pleasant to see that you can enjoy a good time with your papa mama and your dearest friends~the first day to start your work!cheer up! and I am going to the dance class~see you soon!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas

Actief sinds 25 Jan. 2009
Verslag gelezen: 406
Totaal aantal bezoekers 66789

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2011 - 01 December 2014

Werk in China

23 Februari 2009 - 18 Augustus 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: