avond(t)uur - Reisverslag uit Xi'an, China van Bas Wilbers - WaarBenJij.nu avond(t)uur - Reisverslag uit Xi'an, China van Bas Wilbers - WaarBenJij.nu

avond(t)uur

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas

08 Juli 2012 | China, Xi'an

Cutluur is lastig onder woorden te brengen, en wordt daarom vaak gedaan aan de hand van voorbeelden. In het volgende fragment ga ik proberen het fenomeen cadeau/geschenk uit te leggen aan de hand van verschillende culturen, met name het process er omheen en niet zo zeer het product zelf.
In mijn beleving gaat het ongeveer zo; Héé Frans, Hedde gij da bierpakket al in uwen auto ligguh?Anders ffkes aan Jan vroageh, die hed er nog wel ene achter liggen.(brabants-nederlandse vertaling; Beste Frans, heb jij het kerstpakket van dit jaar al ontvangen? Bevestig even met Jan, die kan je verder helpen). Vrij standaard situatie in de nederlandse cultuur, maar onglangs kreeg ik een interessante invalshoek in de japanse cultuur. In ons hotel verblijven ook japanse gasten en een aantal daarvan van een cadeau ontvangen en met de een simpele vraag werd de hele cultuur een stukje duidelijker. Met de vraag van de gast; Bas, hebben de andere jappanners ook een cadeau ontvangen? Begonnen de radartjes te draaien.. welk cadeau, jappeners, waarom wil hij dat weten, heeft hij het zelf niet ontvangen.. Maar uiteindelijk gaat het erom dat hij een gesprek wil aanknopen dit cadeau zou onderwerp van gesprek kunnen worden, om de ongemakkelijkheid te voorkomen maar toch ook het onderwerp niet te vermijden heeft de beste man met het antwoord op vraag voorkomen dat er een beschamende situatie kon ontstaan. Nu hij weet dat de anderen het ook hebben, kan hij er gerust over vragen en het in detail bespreken. Toch weer interessant, hoe een vraag een cultuur kan blood leggen.

Dan was er afgelopen week ook nog de publicatie (zwaar woord trouwens) van een interview dat de Hotelschool Maastricht met mij hield naar aanleiding van mijn cross-culturele ervaring in China. Het hele stuk is te lezen op; http://www.icaworld.nl/index.php?mact=News,cntnt01,detail,0&cntnt01articleid=73&cntnt01origid=15&cntnt01detailtemplate=home-news-detail&cntnt01returnid=34
Met een inzage van mijn invalshoek op de belevenissen van een Nederlander aan het werk aan de andere kant van de wereld. Veel herkkeningspunten voor de gene die mijn verhalen volgen, maar ook geschreven met een doel om toekomstige twijfelaars over de streep te trekken en een soort gelijk avontuur als mij aan te gaan.

Voor de geinteresseerde in de voetbal resultaten, we zijn helaas niet door naar de voorronde voor de champions league, ook de nationale beker en competitie zijn geen succes verhalen en ondanks een eigen goal afgelopen weekend is het voetballen een sportief en amuserend hoogtepunt in de week. Een dag in de week volledig toegewijdt aan genieten en beleven van ervaringen. Een niet-in-waarde uit te drukken ervaring die met geen pen te beschrijven is, maar er bij zijn maximaal genieten. Ook al is de taalbarriere de nummer een reden van miscommunicatie, genieten is in elke taal hetzelfde.

En voor diegene die het nog niet wisten, ik blijf nog een jaar in China. Het leven bevalt goed, het werk bied nog voldoende uitdagingen en ze willen me maar wat graag houden. Ik blijf in het zelfde bedrijf, maar dan een andere afdeling en andere functie. Nieuwe omgeving, nieuwe collega’s en nieuwe uitdagingen.
Dat betekend ook dat ik volgende maand de kans heb om maar Nederland op vakantie te gaan en de tijd te nemen om familie en vrienden op te zoeken. Vorig bezoek aan nederland was daar weinig ruimte voor en daarom wil ik het nu goed plannen en de genieten modus vol open zetten. Over details informeer ik jullie binnenkort waneer het intern bevestigd is en tickets geboekt zijn. Ik zal waarschijnlijk in een klein dorp 500 kilometer boven Parijs verblijven.

En zoals elke gezonden hollandse jongen van mijn leeftijd beleef ik ook overturen buiten kantoor uren. Uiteten, biertje drinken en naar de bioscoop. Zo ook naar mijn eerste film van aziatische makelaarij. Anders dan de amerikaanse cultuur in de film, met geweldige goedverdienden acteurs en een verhaal lijn en misschien zelfs meer, waar toch uit eindelijk, soms naar meerdere vervolg verhalen een held, een redder, succes-figuur of verblijdende gebeurtenis de boventoon voert. Waar deze chinese film over iets anders gaat, een kijkje in de cultuur, geschiedenis, relaties, vriendschap, eer, geweten, keuzes en maatschappij.
Voor mij niet makkelijk te begrijpen, door het ontbreken van kennis en ervaring. Maar de opbouw van de film, de verhaal lijn, de techniek, het camera werk en special effects zijn zeker niet minder dan elke andere film uit de westerse maatschappij. Intens genieten en met een popcorn en cola toch een vertrouwd gevoel. Voor de geinteresseerde, de film heet in het engels; painted skin. Zeker de mooite waard. Ook internationale films komen hierdoor, MIB3 en ook madagascar en ice age komen langzaam maar uiteindelijk door. Tickets voor de film koop je online (zoals bijna alles in china) want het is goedkoper en ookal moet je toch in de rij staan voor je instap kaart, het is een fascinerende wereld.

Tot een volgend avontuur,
Voor iedereen een fijne vakantie gewenst,

Groet,
Bas

  • 09 Juli 2012 - 14:29

    Sophia Lee:

    hello my brother~Sophia is the first one to reply this time~I am so so so happy that if you can be so positive towards the next year, mentally happy can kill all the difficulties^^~Wait me back after i see Tiffany is well and we go for Ice Age 4

  • 11 Juli 2012 - 17:40

    Theo , :

    Mooi intervew, ervaringen delen, genieten van andere cultuur. Jammer dat de cup met de grote oren niet binnen gehaald is, maar je weet dat de 3e helft een van de belangrijkste helften is. Op vakantie in Nederland, ja gezellig. Gr.

  • 13 Juli 2012 - 11:38

    Mama:

    Hee Bas, Het leukste aan dit verhaal is dat je van plan bent om volgende maand enkele dagen te vertoeven in een klein plaatsje enkele honderden km's boven Parijs. daar kijken wij naar uit. xxx mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas

Actief sinds 25 Jan. 2009
Verslag gelezen: 230
Totaal aantal bezoekers 66783

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2011 - 01 December 2014

Werk in China

23 Februari 2009 - 18 Augustus 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: