handje contantje - Reisverslag uit Xi'an, China van Bas Wilbers - WaarBenJij.nu handje contantje - Reisverslag uit Xi'an, China van Bas Wilbers - WaarBenJij.nu

handje contantje

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas

31 Mei 2012 | China, Xi'an

Het is het einde van Mei, een tijd waarin zelfs een zomerjas te warm is, je neus verbrand tijdens een potje voetbal en een zonnebril geen overbodige luxe is. Jawel, menig Nederlander zou zorgen dat het zwembad in de tuin gereed is, er een krat koud bier in de voortuin staat en natuurlijk wordt er geklaagd over het weer, want tè warm is ook niet goed.
Daar hebben de chinezen minder last van, hier is het tijd om het t-shirt tot onder je oksels op te trekken (soort van natuurlijke airco). Nog langzamer door het leven te gaan en vooral te blijven roken, drinken en eten. Een moment waarop ook de bezetting van het hotel omhoog gaat en zoals de traditie ons leert is het dan voor de (lager geplaatste) personeelsleden die gebruik maken van een hotel kamer dan tijd om een offer te maken voor de business en tijdelijk de ‘woonruimte’ te verlaten. En waar ik in mijn vorige vertrek voor één nacht in het hotel in de achtertuin kon vertoeven werd ik nu vriendelijk verzocht mijn boeltje te pakken een paar dagen in de staff dormitory te verblijven. Een accommodatie waar de staff een overnight shift kan doorbrengen of wanneer de ouders ver buiten de stad verblijven is er een kamer voor langere tijd beschikbaar. Helaas waren alle kamers op de mannen verdieping vol (jaja.. strikt gescheiden hier) en dus mocht ik op kamer 601, de vrouwen verdieping, mijn intrede doen. Een paar dagen uit de koffer leven. Want meer dan een (te kort) bed, een toilet, een douche (semi-warm water) en een chinese-budget-ikea kast was er niet. Maar ach, ook wel te overleven. En daarna zou ik het 5-sterren etablisement weer meer waarderen, dus zonder protest, met een geleende trolley van de concierge op naar mij nieuwe plek. Al met al een memorabele ervaring, ook voor de dames op de verdieping, want zo zegt mijn collega bij personeels zaken, sometimes they only wear bikini, hihi en bij aankomst werd er druk gegiggeld en gegniffeld over mijn aanwezigheid. Met de populairiteit van europese mannen in china zit het wel goed dus. Inmiddels ben ik weer terug op de vierde verdieping van het hotel is de druk weer van de ketel en kan ik weer in alle rust over de gang lopen.

En jawel, een resultaat om over naar huis te schrijven. Team beef-noodle heeft een overwinning te pakken, de eerste in 3 maanden (12 wedstrijden) tijd. En nou niet omdat wij ineens zo goed speelden, eerder omdat de tegen stander nog iets minder goed was dan wij. En buiten de 6 doelpunten van mijn teamgenoten heb ik zelf ook weer een bal achter de doelman in het net weten te prikken, niet slecht als laatste man zijnde. En al zat er veel souplesse in de vrije trap en was de vreugde erg groot, ik zou het toch niet hoger scoren dan een 7 want met een muurtje met een gemiddelde lengte van 1.65 en een doelman niet groter dan 1.70 werd het me ook niet erg moeilijk gemaakt. Gelukkig hoef ik nog altijd geen handtekeningen uit te delen, voor noch na de wedstrijd en blijft het plezier en de derde helft het belangrijkste, gelukkig gaat dat nog altijd naar een hoger niveau. En kwam zelfs de overdacht van het aanvoederschap ter discussie, maar omdat ik niet weet of ik volgend jaar nog in de zelfde stad woon, werk en speel heb ik vriendelijk bedankt voor het aanbod. Dat ik niet genoeg chinees spreek omdat met de locals over plaats en tijd te discusieren was minder belangrijk dat voetbal en leiderschaps kwaliteiten.

En zoals dat iedereen wel eens overkomt, was ook ik een paar dagen niet helemaal fit. Normaal gesproken een paracetamolletje, een paar goed slapen en geen gekke dingen eten of drinken en dat zou weer over zijn. Maar in china is dat toch net even anders. Ik kan hier namelijk niet lezen wat er op de medicijnen staat en om de verwarring tussen paracetamol en laxceermiddel te voorkomen maar op een andere manier geprobeerd, ohjah geen gekke dingen eten of drinken is ook niet altijd makkelijk. Dus volgens advies van mijn vriend en collega bij de concierge de dokter gebeld, daar ga je dan niet naar toe, maar die komt naar je toe, wel zo makkelijk. Ik gestrekt op een klein bankje in een kantoor, blijkt mijn bloeddruk goed en word er druk gediscusierd over mijn toestand. Naar mijn mening niet veel aan de hand, maar dat is zo moeilijk uitleggen aan de dokter, gewoon niet helemaal fit, je kent het wel, heeft u daar iets voor dokter? Buikkramp, hoofdpijn, loopneus... Maar uiteindelijk met een lijstje voor vier doosjes medicijn in de hand en 190rmb verdwenen uit de portemonnee is de dokter weer vertrokken. Want een collectieve zorgverzekering met een premie die ieder jaar stijgt (gewoon omdat het kan) die hebben de 1.3 miljard chinezen niet. Hier wordt de dokter, het ziekenhuis en ook de medicijnen gewoon handje contantje afgerekend. Inmiddels na een goede nachtrust voel ik me al een stuk beter en denk ik dat de overtollige medicijnen, waar ik overigens weinig van merk maar laat verdwijnen in de afval container. Nou ben ik normaal al niet zo van dokteren, medicijnen en andere kunstmatige betermakers. De chinezen maar wat graag, ze kennen al de medicijnen en grijpen bij het minste of geringste naar hun verband trommel. Want zo zeggen ze zelf, al zou de aarde vergaan (sommige denken nog dit jaar, mede dankzij de theorie van de Maya’s) dan zouden de chinezen blijven bestaan, want met de medicijnen die ze hebben, kunnen ze niet vergaan.

Komende week rollen er voor mij weer twee opmaak gemaakte pakken van de pers, verstrijkt te tijd naar negen maanden in china. Verschijn ik inmiddels in omschrijving van lange blanke (knappe) man ook op chinese websites and blogs en werk ik mee aan een interview dat online gepubliceerd wordt. Toch niet gek voor iemand die meer dan 70 uur per week werkt en toch nog wat meemaakt. Gelukkig blijven eten,drinken en slapen samen met het voetballen steenvast op de agenda en ook al zijn er af en toe wat struggles op de werkvloer het bevalt met nog steeds prima.

Voor wat ik vanuit nederland meekrijg is het jammer maar helaas en speelt het eerste elftal van Maarheeze volgend jaar niet in de derde klas. Worden mooie en minder mooie momenten op persoonlijk gebied afgewisseld... en maakt iedereen zich klaar voor het EK. Ohjah en dan is er altijd nog de politiek, voor zover ik het meekrijg aan de andere kant van de wereld verandert er weinig in NL en is iedereen hier nog jaloers op ons mooie, goed georganiseerde, lage werkeloosheids, weide natuur, windmolens, kaas en welgestelde landje, met hier en daar wat hobbels op de weg naar de vooruitgang.

Dat was het weer voor zover, mijn oranje stropdas hangt klaar, de wekker om 3 uur ‘smorgens dus op naar de volgende avonturen in het boek; the tall-handsome dutch guy and a whole lot of spitting and starring chinese people.


See you all next time,
Bas

  • 31 Mei 2012 - 07:28

    Rob:

    Hee Broertje!

    Mooi verhaaltje weer haha! En waarschijnlijk had inderdaad iedereen die vrije trap gemaakt, maar het blijft mooi zo'n eerste overwinning!!

    Ik heb vandaag mijn 2e gesprek bij KP&T en volgende week gesprek bij Advantive in Weert. Dus dat gaat goed!

    Helaas niet door in de nacompetitie, maar ben ook wel blij dat het voetbalseizoen erop zit! Rome was mooi en nu ga ik me volledig richten op scriptie + laatste tentamen!

    Tot snel!

  • 31 Mei 2012 - 07:40

    Robin:

    Leuk om je stukken weer te lezen, alleen toch een paar minuten van slag geweest man.

    3e klasse voor Maarheeze, das potdomme niet best. Ben er verbaasd over dat het nieuws er zo weinig aandacht aangeschonken heeft. Bom aanslag zus, aardbeving zo, maar Maarheeze ho maar. ..

    Anyway die medicijnen blijft een mooi en herkenbaar verhaal! Ook goed dat er naast het werk nog wat side-activiteiten lopen!

    Bas hou je kalm daar en we spreken ons ongetwijfeld weer!

    Groet,
    robin

  • 31 Mei 2012 - 08:09

    Don:

    Hee basje! Mooi verhaal man, minder dat je even ziek bent geweest, maar jij viert natuurlijk ook geen carnaval.. haha, hier gaat alles goed! Morgen eerst naar een mindere gebeurtenis en dan Ledub! Nog veel plezier en de groetjes!

  • 31 Mei 2012 - 08:16

    Ad Smits:

    Beste Bas,
    Fijn te lezen, dat je het nog steeds naar je zin hebt en ´scoort´. Hier wordt het EK (bijna te). gehyped via allerlei reclames en de de media.
    En in de politiek gaat het over de 3% norm en wel/geen teveel bemoeienis van Brussel. Kan me voorstellen dat waar jij bent een heel andere perceptie bestaat. Relativeert lekker.
    Het ga je goed! Groet, Ad Smits

  • 31 Mei 2012 - 10:34

    Pim:

    Politiek ligt een beetje op z'n gat. De hypotheekrente weer op de tocht vanuit Brussel en gewoon VEEL onzin.

    Het weer is hier ook lekker sinds Pinksteren en is het weer druk met invullen van alle EK pols!

    Kortweg, genieten!

    Greetz vanuit Amsterdam

  • 31 Mei 2012 - 13:51

    Rick Van Der Linden:

    Hee Bassie!

    Mooi verhaal! Leuk om je stukken te lezen! Goed ook om te horen dat je voetbalteam, haar eerste overwinning heeft behaald!

    Maarheeze heeft de 3e klasse idd niet weten te bereiken, maar goed dan worden we volgend seizoen gewoon kampioen in de 4e!

    Veel plezier nog en geniet er van!

    Grtz, Ricky


  • 31 Mei 2012 - 13:58

    Sofia Lee:

    hey,who is the Narcissism boy? haha~ you are really keep your word and update your story on time~but the bloody translator did drive me crazy, I even tried to made it into Chinese but became worse~but any way( if i did got misled)...good to hear you feel better. tomorrow will be the last day of the week and these week should be 2 days off for you~

  • 31 Mei 2012 - 17:08

    Theo:

    Hoi Bas, weer zo'n mooi verhaal. Kamerhoppen, ook een bezigheid. Je blijft toch wel groeien met voetballen. Staat goed op je CV. Die 3e helft, ja dat is heel belangrijk. Jammer dat je ziek bent geweest maar ik begrijp dat het weer wat beter gaat. Misschien wat meer groente en vlees bij de noodles. Met mij gaat het steeds beter, we bespreken dat nog wel. Dnk aan je gezondheid, doe ik ook. Groeten van je vader.

  • 05 Juni 2012 - 03:00

    Vicky:

    ok....google translate sucks!!!!

  • 03 Juli 2012 - 19:11

    Mama:

    Hee Bas, Ik zal ook maar eens een reactie plaatsen. De reden is natuurlijk dat we weer met smart wachten op een nieuw verhaal en wat de nieuwste ontwikkelingen in China zijn. Daar zal het vertrek van Nederland uit de eerste ronde van het EK wel niet het gesprek van de dag zijn en dat zal ook wel niet nog 2 weken na-geevalueerd zijn. de toekomstige bondscoach van het NL-elftal zullen ze daar ook niet vinden . Dus kortom tijd voor een vervolg uit China...
    xx mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas

Actief sinds 25 Jan. 2009
Verslag gelezen: 294
Totaal aantal bezoekers 66783

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2011 - 01 December 2014

Werk in China

23 Februari 2009 - 18 Augustus 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: