zelfs het trottoir is fake - Reisverslag uit Xi'an, China van Bas Wilbers - WaarBenJij.nu zelfs het trottoir is fake - Reisverslag uit Xi'an, China van Bas Wilbers - WaarBenJij.nu

zelfs het trottoir is fake

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas

06 Mei 2012 | China, Xi'an

Een verhaal over een meisje dat door de grond zakte, maar dan letterlijk door de grond zakte in een land waar zelf de stoep really fake is..

Maar eerst het verhaal over de catering. Wilde verhalen vooraf, een huis van een bedrag met 7 nullen, 5 verdiepingen en een binnenhuise lift. Bleek later wel mee te vallen, een split level villa met een sieraden party op niveau en een weekend vol mensen die niet weten waar ze hun geld aan uit moeten geven anders dan steentjes, armbanden en nekhangers voor het geld waar je zelfs in nederland een meer dan gemiddelde auto of huis voor kan kopen.
Aan ons de taak om het geheel te voorzien van een hapje en een drankje en op beide dagen een 6 gangen diner. Al met al erg leuk om te doen en een mooie ervaring rijker en voor de geinteresseerde, ja.. er zijn foto’s van.

Daarna weer gewoon aan het werk, vrij op de dag van de arbeid, verder geen prottest van mijn kant. En verder in de week nog de CPR-training. Cardiopulmonaire Resuscitatie in vrij vertaald nederlands en de bijbehorende eerste-hulp training. Soms wel confronterend na de gebeuretenissen van vorige maand. Maar deste motiverender om de gehele training gemotiveerd en geconcentreerd naar de chinese professor te luisteren (vooral plaatjes kijken dus) en de vertalingen van mijn collega op te volgen. En mijn voorkeur uitgesproken om het hotel een AED te laten aanschaffen. Wettelijk verplicht en met alle afdelingshoofden die een training hebben onder gaan ook in te zetten. Zoals een van de managers zei; hopelijk heb je de training niet nodig, maar ‘just in case’. Ik kan je vertellen ik wil het maar wat graag leren en heb zelfs het chinese theorieboek mee naar huis genomen.

En dan was er nog het filmpje op de BBC over een meisje in Xi’an dat door de grond zakte, niet omdat ze een blunder had gemaakt of een blauwtje had gelopen bij de knapste jonge van de klas, nee.. ze zakte letterlijk door de grond om de die simpel weg onder haar voeten verdween. Voor diegene die het gemist hebben, hier de link;
Jaja.. het kan allemaal hier in china. Zo blijkt dat er niet alleen namaak kleren, zonnebrillen en handtassen zijn.. tegenwoordig ook namaak trottoirs. Altijd blijven opletten dus. Misschien is het daarom dat iedereen hier op straat loopt..

Verder heb ik (eindelijk) mijn nieuwe pak kunnen ophalen, het heeft even mogen duren maar dan heb je ook wat. En omdat ze in nederland drie keer zo duur zijn, besloot ik afgelopen week ook maar de leverancier te bellen en hem te vragen er nog maar twee te maken (uiteraard in een andere kleur en een ander motief) en mijn collega’s uit te leggen dat het nog steeds goedkoper is dan in het land van de houten schoenen, molens, kaas en die rare cake waarvan je blij kan worden (toch lastig uit te leggen wat een gedoogbeleid is in een land waar de overheid uit elkaar valt).
Helaas ging gister de voetbal wedstrijd in de laatste minuut met 5-0 verloren, maar met een, door de zon, verbrande neus en nieuwe voetbalvrienden kon dat de pret niet drukken.

Dan schijnt het afgelopen week in Nederland een samenhang van feestdagen geweest te zijn. En volgens de digitale media heeft iedereen zich weer in het oranje gehesen, misdragen, met hoofdpijn op het werk/ in de schoolbanken gezeten en geproost op de verjaardag van de koningin, helaas heb ik het hier weinig van meegekregen, het enige oranje was de binnenkant van de envelop van de bank die na een wereld reis toch mijn nieuwe woon adres heeft gevonden, vreemd voor een bank met mondiale ambities dat de comminicatie lastig blijft. En aan het eind van de week ook de herdenking van velen en viering van onze vrijheid zo in de begin dagen van mei, en gelukkig zijn die niet onopgemerkt voorbij gegaan, al was het blijkbaar een minder schreeuwerige stilte op de dam in amsterdam waar het oranje vuil net optijd van de straten was voor deze belangrijke herinneringen aan onze geschiedenis.

En met alle voorjaars nationale feestdagen achter ons, maakt nederland zich op voor het EK voetbal in de poitiek niet onbewogen landen in het oosten van europa en natuurlijk voor nieuw verkiezingen na de zomer. Poehee.. als de wereld dan toch echt aan zijn einde komt dit jaar (volgens goed gelovigen chinezen als aanhangers van de maya cultuur) is het zeker niet onopgemerkt voorbij gegaan.

Afgelopen week heb ik ouderwetse anzichtkaarten naar nederland gestuurt en onder de postzegel ook nog wat zonnestralen geplakt. Hebben we hier genoeg van en schijnt (dubbele woordwaarde?!) in nederland tot op heden nog een gebrek aan te zijn.

Tot de volgende,

Ciao,
Bas

• 06 Mei 2012 - 13:46

Stefan Den Ouden:

Hahahaha, helaas ging de wedstrijd in de laatste minuut met 5-0 verloren.

• 06 Mei 2012 - 15:33

Britt:

haha wat een verhaal weer, en echt bizar van dat trottoir zeg.. Gekke chinezen! Ga je snel weer mailen Bas! Geniet van alle mooie ervaringen. xxx

• 06 Mei 2012 - 16:18

Theo:

De sieraden party, daar zouden de sieraden van Chantal het zeker ook goed doen, wie weet. Wel weer een leuke ervaring in zo'n ambiance met een groot team samen te mogen werken. CPR/AED cursus alsof het zo moet zijn. Voetbal blijft toch ontspanning en een leuk spelletje, zeker de 3e helft. Uit de ansichtkaart straalde zeker warmte...........Bas, bedankt weer en tot skypens.

• 06 Mei 2012 - 20:13

Chantal:

Hee Bas,
    Leuk verhaal weer! Geniet van je tijd daar en bedankt voor je kaartje! :-) Ben nog steeds blij dat ik je een maandje geleden, ondanks een erge reden, toch gezien heb!
    Tot snel weer! xx van mij..

• 07 Mei 2012 - 08:00

Sjoon:

hahah die stoep, daar kan ook echt alles
    succes buurmen!

gr

• 07 Mei 2012 - 09:56

Rob:

Haa broertje!

Nice story! En je kaartje is eergisteren aangekomen, super leuk!
    Succes de komende tijd! Spreek je snel!

Ciaoo

• 07 Mei 2012 - 17:44

Höbel:

Baaaaaaas!

Goed om te lezen dat je het nog naar je zin heb in het land van de reizende zon en leipe stoepen.
    Hoe staat het inmiddels met je Chinees?
    Misschien kun je ooit nog trainer worden van het Chinese elftal :D

gr Höbel

• 22 Mei 2012 - 20:12

Mama:

Hee Bas, het verhaal natuurlijk al 3 keer gelezen, maar een reactie plaatsen kost wat meer tijd. Het enige wat we missen aan jou verhalen is de GEUR die erbij hoort. Ik bedoel China ruikt echt anders dan Nederland en dat zou het verhaal nog completer maken. Vooral nu het daar steeds warmer en warmer wordt zonder af en toe een lekker hollands buitje na èèn dag aangename temperatuur. Misschien dat iemand dat nog kan uitvinden. Geur-internet???
    Blijf vooral schrijven, als het hotelwezen niets meer wordt geven we jou verhalen in boekvorm uit.
    xxx mam