einde lentefeest, het weeshuis en meer foto's - Reisverslag uit Xi'an, China van Bas Wilbers - WaarBenJij.nu einde lentefeest, het weeshuis en meer foto's - Reisverslag uit Xi'an, China van Bas Wilbers - WaarBenJij.nu

einde lentefeest, het weeshuis en meer foto's

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas

15 Februari 2012 | China, Xi'an

Knal, boem, rinkeleking, knal, ohhh..wow! Ja een heugelijk feit is nabij want na 2 weken non stop, en dan bedoel ik non-stop dag en nacht, vuurwerk heeft het einde genaderd. Aan het einde van de nieuwjaars vieringen, 15 dagen na nieuwjaarsdag zijn de chinezen bijna door alle vuurpijlen, firecrackers en wondertollen heen dus tijd om weer aan het werk te gaan.
Dus op de dag van lampionnen festival gaan kinderen traditioneel de straat op en lossen raadsels op, familie diner en zoete dumplings worden gedeeld. En afdeling personeels zaken heeft spellen georganiseerd zoals darten, ringen gooien en raadsels oplossen om prijzen te winnen, het lijkt kinderachtig, maar een ongekende manier om tradities levend te houden. Dit doet met realiseren dat de rijke historie van de chinese cultuur te danken is aan het levend houden van deze traditionele dagen. En zoals een oud-chinees spreekwoord zegt; ‘if you are in rome, do like the romans do.’ Dus daar sta je dan met je plastic dartpijltjes, met de zoete nasmaak van ronde, zoete, witte dumplings nog aan je gehemelte geplakt wordt er gelachen met collega’s om deze traditie in ere te houden op een door HR georganiseerde activiteit. Daarin merk de groepsgezindheid van de cultuur, deze momenten delen en waar collega’s broeders lijken en hierarchie even lijkt verdwenen en plastic dartpijltjes het gesprek van het moment zijn.

Het weeshuis
Aan het eind van de onverharde weg, waar de dakpannen los op de daken liggen, het huisvuil naast de voordeur is opgestapeld er één bus per uur komt die in de richting, slechts in de richting, van de stad rijdt. Een groot terrein met meerdere gebouwen, waarvan er een op een museum lijkt en de rest eruit ziet alsof het er al 100 jaar staat.. De taxi chauffeur probeert in een lokaal dialect duidelijk te maken dat het toch echt hier moet zijn, volgens de krabbels op het stuk papier dat ik hem eerder heb gegeven.
Dus ik sta uit loop een willekeurig gebouw binnen en vraag of ik op het juiste adres ben, dat blijkt niet zo te zijn en een dame op leeftijd wijst me de weg met haar wandelstok. Aangekomen bij het gebouw dat het weeshuis is, word ik verwelkomt en neem ik plaats in het kantoor tot ze iemand gevonden hebben die met mij kan communiceren met meer dan handen en voeten. Dus ik probeer duidelijk te maken dat ik hier ben om te helpen en dat wordt al meer dan gewaardeerd.
Een dag vol verschillende activiteiten, ontvangst aan de deur van gasten die de kinderen willen bezoeken, ontvangst van giften en donaties zoals eten, drinken en kleine hoeveelheden geld en andere vrijwilligers die arriveren om te helpen met het verzorgen van de kinderen, het maken van eten of het schoonhouden van dit indrukwekkende huis met ongeveer 35 kinderen in de leeftijd van 6 maanden tot 5 jaar oud. Weer eens wat anders dan mannen en vrouwen in pakken in 5sterren hotels. Een goede afwisseling om met 2 voeten op de grond te blijven en te realiseren waar het echt om draait, het helpen van naasten.
Na een grote kom noodles gegeten te hebben tijdens de lunch is er ook nog wat tijd om met de kinderen te spelen en ze her en der in het gereel te houden en zo was ik de hele dag in touw.
Een indrukwekkende ervaring en zeker voor herhaling vatbaar. Een positief gevoel en een meer dan positieve bijdrage aan de maatschappij, moe maar voldaan.
Het laatste avontuur van de dag was de weg terug naar huis. Aangezien ik de taxi chauffeur niet duidelijk kon maken dat hij me ook om 5 uur weer moest komen ophalen moest ik een andere weg naar huis vinden, want aan de rand van de stad komt niet zomaar een taxi voorbij rijden..Dus door middel van digitale woordenboeken die chinees in engels vertalen en andersom wordt me duidelijk gemaakt dat ik via busA, metro1 en busB of taxi uiteindelijk toch echt thuis kan komen. Aangezien ik niet weet waar ik in of uit moet stappen wordt ik vriendelijk vergezeld door een collega vrijwilliger die me helpt de weg naar huis te vinden. Waar de heenweg 25 minuten kostte per taxi was terugweg per bus, metro en weer bus bijna 2 uur, dus al met al een vermoeiende dag..
Desalniettemin kom ik terug voor meer en heb ik me al ingeschreven voor komende zondag voor nog een dag uit helpen in het weeshuis.

In het weekenden wordt er ook nog altijd gevoetbald en al zijn de resultaten niet om over naar huis te schrijven, de foto’s zijn deste interessanter, daarom verwijs ik je graag naar het beeldmateriaal van team foto’s en heuse actiefoto’s zodat jullie een beeld krijgen bij mijn voetbalvrinden.


mede mogelijk gemaakt door,
Bas Wilbers

  • 15 Februari 2012 - 12:56

    Robin:

    Die eerste foto is hopelijk een goede oude chinese grap?! of worden er volksliederen/ CL nummer gedraaid!?

    Bas wat een briljante verhalen weer, goed dat je je ook inzet voor weeskinderen! te gek man! zo te zien wordt de tijd er niet slechter op daar!

    Blijf het heerlijk vinden om je verslagen te lezen! Keep up the good work jongen!

    Zaijan en een kleine Ganbei vanuit A'dam!
    Robin

  • 15 Februari 2012 - 13:00

    Bart Bloothoofd:

    Hee Bas,

    zo te horen gaat het goed in China!! Ik ben in middels ook gearriveerd in China ;). Aan het eind van mijn stage ga ik een reis maken door China, dan kom ik ook langs Xian. Waar werk je precies? Want dan kom ik misschien nog even langs...

    Veel succes nog,

    Groeten Bart

  • 15 Februari 2012 - 13:21

    Annemien:

    Hoi Bas.
    Ik geniet weer van het lezen alleen al.
    Je kunt er wel een boek van maken.
    Blijf zo doorgaan en geniet er van.
    Groetjes uit België.

  • 15 Februari 2012 - 13:22

    Rob:

    Hee Broertje!

    Wat een leuke ervaring dat weeshuis en ik ben blij dat ik je teamgenoten een keer heb gezien.
    Weer een super leuk verhaal!

    Ik ben inmiddels begonnen aan het avontuur dat scriptie schrijven heet. Sociale Psychologie is het onderwerp van gesprek. Het begin van het einde is daar!

    We spreken elkaar snel weer even via Skype!

    Rob

  • 15 Februari 2012 - 13:25

    Alain:

    Hey Bassie men!

    Geweldig om al die verhalen van jou weer te lezen. Wa bende toch unne schonne mens;) En nog altijd mooie ervaringen aan het opdoen lees ik, jij verveelt nog lang niet volgens mij... Keep up the good work!

    Hier aan de andere kant staan wij weer op de rand om het carnavalsavontuur in te duiken haha;) Gaat helemaal goed komen!

    We mailen binnenkort weer eens!

    Groeten Alain

  • 15 Februari 2012 - 13:28

    Alain:

    Oh ja, leuke foto's by the way! Ik moest een aantal keer onherroepelijk aan jeugdheld 'waar is wally' denken;)

  • 16 Februari 2012 - 07:23

    Britt:

    haha bas wat een KONINSGTEAM heb jij! fantastisch, je valt biiiiijjjnnaa niet op tussen al die knappe mannen! En ik vind het super super tof dat je je in zet voor die weeskinderen. Succes en geniet ervan :) (Sowieso meer verantwoord dan carnavallen hier ;) ) xxx Britt

  • 16 Februari 2012 - 20:25

    Theo :

    Níhâo Bas. Weer zo'n mooi verhaal. Je hebt ons verteld dat de Chinezen wat langer bij hun nieuwjaar stil staan als wij, dat blijkt wel. Wij zij blij dat we van 1 extra vrije dag mogen genieten (1 januari). Is het dan logisch omdat er veeeeeeeeeeeeel meer Chinezn zijn zij evenredig langer vrij mogen zijn (ongever 2 weken) !!!! Uiteraard is het ook voor hen weer lastig opstarten, hebben wij ook wel last van. Ook de voorbereiding van het nieuwjaarsfeest start al lang van te voren. Het weeshuis, ja fijn dat je via via te weten komt dat er in jou omgeving mensen zijn die hulp kunnen gebruiken en dat pak je meteen op. Goed Bas dat je die hulp bied. Blijf er maar mee doorgaan. Tot horens

  • 16 Februari 2012 - 23:10

    Pim:

    Mooie ervaring in zo'n weeshuis! Kan me voorstellen dat dat heel erg relativeert op die manier :)

    En stiekem zijn wij als lezers toch wel benieuwd naar de voetbal resultaten hoor! Haha!

    Groeten vanuit Amsterdam

  • 22 Februari 2012 - 19:53

    Mama:

    Hee Bas, Leuk dat we nu eindelijk voetbal-fotoos te zien krijgen. Bij de opstelling val je wel op, je steekt er met kop en schouders bovenuit. (maar dan letterlijk). Zo'n bezoek aan het weeshuis zet je wel weer met beide voeten op de grond, maar wel weer heel toevallig dat er dan weer een groep nederlanders is die daar een paar keer per jaar langs komen.
    Maar ik vind het super dat je dit ook doet,

    XX mama

  • 26 Februari 2012 - 10:48

    Höbel:

    He still got the skills :D

  • 26 Februari 2012 - 11:33

    Ans En Chris:

    Hoi Bas. Een hoop verhalen iedere keer, Mooi zeg wat je allemaal doet daar, echt geweldig vind ik het. Heb gisteren ook nogfoto's gezien van de vakantie bij jullie thuis. Nog veel succes enz. daar. XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas

Actief sinds 25 Jan. 2009
Verslag gelezen: 269
Totaal aantal bezoekers 66781

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2011 - 01 December 2014

Werk in China

23 Februari 2009 - 18 Augustus 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: