De massage - Reisverslag uit Xi'an, China van Bas Wilbers - WaarBenJij.nu De massage - Reisverslag uit Xi'an, China van Bas Wilbers - WaarBenJij.nu

De massage

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas

28 December 2011 | China, Xi'an

Witte sokken, een beetje vies van het lopen op de tegelvloer, maar ach het kan er mee door. Mijn schoenen ingeruild voor een paar slippers en mijn jas aan de kapstok gehangen. Wachtend op wat komen gaat, zet ik de tv aan, zoekend naar een kanaal met engelse geluiden, maar de zoektocht eindigd tervergeefs in een sportkanaal met een chinese volleybal wedtrijd.
Dan komt er iemand binnen en praat in een onverstaanbare taal (blijkt later gewoon chinees te zijn) en vraagt of ik wat thee wil drinken. Beleeft als ik ben bestel ik wat, iets met kruiden en met veel positieve effecten voor het lichaam, ik voel me meteen gezonder.. Nederlands als ik ben bestel ik de goedkoopste thee, al is alleenmaar omdat ik er niet ben voor de thee maar me verplicht voel om toch iets te bestellen.

Vervolgens wordt er een grote houte emmer naar binnen gesleept, ja gesleept, want waarom dragen als slepen ook doeltreffend is, het ziet er misschien minder charmant uit, maar ach, who cares. Zoals ik al zei een grote houte emmer met daarin een plastic zak en heet, heul heet, water. Daar wordt vervolgens een poeder achtig goedje ingegooid en de massage kan beginnen.
Al moet ik heel eerlijk zeggen dat ik nooit fan ben geweest van massage, het idee dat er een wild vreemd persoon knijpt, duwt en trekt aan mijn benen en armen heeft me nooit kunnen enthousiasmeren. Vooral het feit dat het onbekend is en ik niet weet wat er gaat gebeuren maakt het onwennig. Dus ik besluit de masseuse vriendelijk te groeten en nadat ik haar naamkaartje heb gelezen en weet dat ze nr. 34 is (juist ja, geen naam maar een nummer) voelt het al wat vertrouwder en zijn we in ieder geval geen wild vreemde meer van elkaar en ze kan beginnen.

Na het lange week werken in het hotel, veel uren staan en lopen zijn mijn benen en vooral mijn voeten vermoeid. De zaterdag ochtend voetbal wedstrijd nog in de benen is een massage wel verdiend al zeg ik het zelf. Ik zet me over de oncomfortabele situaties heen en probeer te ontspannen.
En zo na 80 minuten voel ik me zowaar ontspannen en verlaat ik het massage huis met beter gevoel in mijn benen en aangenaam gevoel in mijn voeten.

Achter bekeken gaat dit verhaal misschien helemaal niet over een massage maar over keuzes maken. In een land ver van de thuis basis, in het onbekende, interessant en altijd uitdagenende en slopende land van de witte rijst, nummer 148 (babi pangang) en extra sambal.
Keuzes maken en afwegen wat de gevolgen zijn. Niet wetende wat goed en minder goed is. En net op het moment dat je het denk te snappen het toch weer precies het tegenovergestelde blijkt te zijn.

Gelukkig zijn er genoeg adviezen van de mensen om me heen, zoals;
- wil je de chinese taal leren? Vind een chinese vriedin.
Voor mijn zouden taal lessen of een online programma logische antwoorden zijn, maar daar heb ik dan toch aan het verkeerde eind. Want een vriendin is meer behulpzaam. (dit antwoord is af te lezen aan het van oor tot oor glimlachende gezicht van mijn collega.
- wil je van je verkoudheid af? Eet rauwe knoflook
Voor mij een medicijn, een goede nachtrust en wat thee met honing logisch zijn, maar zonder direct toewijsbare redenen schijnt de knoflook beter te zijn.

En zo beland ik regelmatig in verrassende situaties en kan ik er (achteraf) vaak om lachen. En na 4 maanden voelt het redelijk vertrouwd en ben ik nog altijd optimistisch en enthousiast over mijn keuze. Inmiddels is de familie onderweg naar hier en zal ik de komende dagen, incl. de jaarwisseling, samen met ze doorbrengen om vervolgens een paar dagen de stad te verlaten en onder andere het wereldberoemde panda onderzoekscentrum in Chengdu te bezoeken.

Voor meer verhalen vol vermaak, lees ook volgende keer weer in het jongensboek van ‘Bas en de ontdekkingsreis aan het einde van de zijderoute.’

Voor iedereen die leest en ook vooral ook voor iedereen die het niet leest, ik wens je het beste voor 2012 en vooral een gezond en vreugdevol jaar.

Cheers,
Bas

  • 28 December 2011 - 14:17

    Britt:

    Haha bas wat ben je toch een fantastische verhalenverteller!! geniet ervan met je ouders en alvast een heeeel gelukkig nieuwjaar :) xxx Britt

  • 29 December 2011 - 16:30

    Patrick:

    Echt een mooi geschreven verhaal Bas! :) Heel veel plezier met z'n allen en voor jullie ook het beste voor 2012!!

  • 30 December 2011 - 04:44

    Jamay:

    Beste Bas,

    Altijd met veel plezier lees ik je verhalen en avonturen!!!

    Ik wens jou en je familie heel veel plezier, geluk en gezondheid toe voor 2012.

    Geniet ervan!

    Groeten,
    Jamay en Agnes.

  • 30 December 2011 - 16:40

    Ad Smits:

    Beste Bas,
    Ik volg je; lees af en toe je 'short stories'. Je hebt een plezierige manier van schrijven.
    Van mijn kant een goed 2012 gewenst; morgen is het hier zover; bij jou wat verder op...of toch ook morgen?
    Hartelijke groet, Ad

  • 01 Januari 2012 - 04:14

    Theo:

    NiHao,
    Ik ben er al. Nou snap ik het.
    Verrassende situaties zijn bv boeren en tuffen waar en wanneer het uitkomt. Taxi-chauffeurs zijn volgens mij ex-formule-1 racers, fijn om dat allemaal mee te kunnen maken.
    Bas, gelukkig 2012, geniet van China.

  • 02 Januari 2012 - 12:04

    Bas:

    Ha Bas!

    Altijd weer heerlijk om de verhalen te lezen, al moet ik zeggen dat deze een beetje kort was hoor! Zet ze standaard altijd in de wacht tot ik er eens een goed uurtje voor kan gaan zitten en ze eens grondig door te lezen, maar bij nader inzien was dat in dit geval niet nodig geweest. (maar goed.. het is niet altijd feest zullen we maar zeggen ;) )
    Hoe was Chengdu? Waar heb je je ouders verder nog heen gesleept? Moeten snel maar weer eens spreken, eens even horen hoe het (buiten deze verhalen) met het leven gaat!

    Groet!

  • 07 Januari 2012 - 12:45

    Pim:

    Een beetje laat, maar alsnog een happy new year Bas!
    Weer een leuk verhaal om te lezen :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas

Actief sinds 25 Jan. 2009
Verslag gelezen: 228
Totaal aantal bezoekers 66786

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2011 - 01 December 2014

Werk in China

23 Februari 2009 - 18 Augustus 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: