butler-bas - Reisverslag uit Xi'an, China van Bas Wilbers - WaarBenJij.nu butler-bas - Reisverslag uit Xi'an, China van Bas Wilbers - WaarBenJij.nu

butler-bas

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas

16 December 2011 | China, Xi'an

December, dagen worden korter, temperatuur begint te dalen richting het nul punt en het einde van het jaar 2011 nadert.
Een goed moment voor een mooie ervaring. Met een nationale delegatie in het hotel de kans voor een stukje persoonlijke service. Zonder vrijwilligers, werd ik geheel ‘at random’ gebeld om de butler service te verzorgen tijdens het verblijf. Een wonderlijke en memorabele ervaring.
Een goede voorbereiding is het halve werk, dus alles ligt klaar en de deur staat open, daar sta ‘tie’ dan met zijn pak aan incl. witte handschoen, niet alleen omdat het zo hoort, maar ook omdat het net dat beetje extra geeft om de outfit compleet te maken. Voor de nieuwsgierigen, zie de foto.
De butler, het aannemen van de jas, uitleggen van de verblijf locatie en het programma voor het verblijf. Een welkomstdrankje en uiteraard een hartelijk en warm welkom met de toezegging dat ik er alles aan zal doen om het zo aangenaam mogelijk te maken.
De gasten kleden zich om en gaan naar een restaurant buiten het hotel voor het diner. Na het vertrek voor het diner de kamer updaten, kleren ophangen en assisteren bij de turn-down service van de houshouding afdeling. Omdat de gast de kamer en daarmee ook het hotel had verlaten was er voor mij tijd en ruimte voor een kleine pauze om snel wat te eten en de benen te ontspannen.
Op het moment dat de gasten terugkomen weer de deur openhoudend, jas aannemend en een drankje inschenkend. De informatie zoekend bij de rest van de formatie voor verdere plannen voor de avond en polsen wat het gevoel van groep is om het hotel management te informeren.
Elke volgende stap in de avonduren was ‘stand by’ staan en waar mogelijk assisteren om het gehele verblijf soepel te laten verlopen en in alle mogelijke manieren te assisteren.
Eind van de avond, terug naar de kamer voor nog een drankje. De groep is compleet en de koelkast voorraad met bier begint te slinken. Inmiddels is het ver na middernacht en met de uitgifte van het laatste flesje bier in de koelkast heb ik zicht op bijna een uurtje slaap om vervolgens weer op te staan en de gast voor te bereiden op het ontbijt en vervolgens vertrek.
Wakker worden, programma doornemen, kofferpakken en begeleiden naar het restaurant om ook daar weer te zorgen dat de mensen niks te kort komen en het gevoel te geven dat er altijd iemand binnen handbereik is die het verblijf nog net even comfortabeler en aangenamer kan maken.
Met een laatste zwaai en overdonderend geluid van vele sirenes is het vertrek compleet en kan ik de lucifers tussen mijn ogen uithalen en zoeken naar ‘welverdiende’ rust. In werkelijkheid kwam die rust pas ’s avonds laat door verschillende werkzaamheden en vergaderingen, maar de rust van een voldaan gevoel en een missie volbracht is meer dan voldoende.

Verder waren en nog andere hotelgasten die zelf gestookte gluhwein maakte, een internationale miss verkiezing en nationale filmsterren in het hotel.
En voor diegene die het niet weten, over minder dan twee weken staat de familie op de stoep, jawel, na net kerst zullen ‘ons pap en mam’ arriveren in niet-zo-zonovergoten, maar desalniettemin interessante Xian.

That will be all for now..

Cheers,
Bas

• 16 December 2011 - 15:15

Annemien:

Je bent ook echt een manus(je) van alles. Je doet wel veel ervaring op dat is wel top.Fijne Feestdagen en een Gelukkig en Gezond 2012.
    Groetjes Annemien

• 16 December 2011 - 18:34

Rob:

Broertje!

Zoals het heurt! Erg sjiek hoor, haha.. Leuke ervaring!

Ik spreek je voor de jaarwisseling nog wel even. Skypen we met Chantal samen, is wel zo leuk.

Zullen we dan onze jaarwisseling pakken of die van jou? Kies maar!

Tot snel!

Rob

• 17 December 2011 - 10:21

Mama:

Hee Bas, wat een leuk verhaal weer.Witte handschoentjes staan ook erg charmant. De fotoos die erbij komen maken het verhaal nog beter. Er staat helemaal niets meer over het voetbal ??? Gaat het daar niet meer zo goed mee? Maar in Nederland is een winterstop. Ik ga er vanuit dat in china ze dat niet kennen dus komen wij over 2 weken wel supporter spelen in China bij de Japanse studenten met een Nederlander als laatste man.....
    We zien elkaar binnenkort.
    xx mama

• 17 December 2011 - 11:12

Els:

Hoi bas,
    Vanuit Veldhoven een hele leuke kerstmis en een goede jaarwisseling en veel plezier met je pa en ma.
    Wij zitten dan in Gambia, voor de broodnodige zon en vitamines, maar zullen een glaasje drinken op het nieuwe jaar!!
    Groetjes.

• 17 December 2011 - 15:09

Theo:

Ni Hâo Bas, ervaringsdeskundige in........., management, maar natuurlijk ook werkvloeraangelegenheden. Doe je goed. Binnenkort komt er nog een nationale delegatie. Fijne kerstdagen.

• 18 December 2011 - 16:29

Ankie:

Boft die gast even! Hele fijne Chinese-versie-van- Kerstdagen gewenst! En een gelukkig (Westers) 2012!