één oktober 2011 - Reisverslag uit Xi'an, China van Bas Wilbers - WaarBenJij.nu één oktober 2011 - Reisverslag uit Xi'an, China van Bas Wilbers - WaarBenJij.nu

één oktober 2011

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas

13 Oktober 2011 | China, Xi'an

Één oktober 1207; Hendrik III, koning van Engeland wordt geboren
Één okotber 1959; de maximumtemperatuur tot 26,9°C in Koksijde, Nederland
Één oktober 1960; Nigeria wordt onafhankelijk van het verenigd koninkrijk
Één oktober 1962; In Leiden wordt de ALSRV Asopos opgericht door een aantal studenten die geen lid meer wilden zijn van het corps.
Één oktober 1982; Sony presenteed de eerste cd-speler ter wereld

Bovenstaande gebeurtenissen waarvan ik tot op de dag van vandaag geen kennis het genomen, maar volgens wikipedia toch noemenswaardige gebeurtenissen in de wereld geschiedenis.
En dan is er één oktober 1949; de dag van het ontstaan van de Volksrepubliek China. Dus 62 jaar later is de republiek jarig op één oktober 2011, toch klinkt het raar een volksrepubliek die jarig is.
“De nationale dag wordt gevierd op het Vasteland van China, Hongkong en Macau. Er wordt door de overheid georganiseerde festiviteiten georganiseerd, inclusief met vuurwerk en concerten. Openbare plaatsen, zoals het Plein van de Hemelse Vrede in Beijing, worden ingericht in een feestelijke sfeer.”
Voor de gemiddelde chinees betekend dit dan ook een week lang vrij; tijd voor vakantie, een bezoek aan familie en vrienden, ontspanning.
Voor mensen die in een hotel werken betekend dit, drukke dagen. Vanaf één oktober gelden de vooruitzichten voor omzet en bezetting niet als voorheen, doelgroepen vervagen en volgens het management is het rock and roll, oftewel ‘be prepared en be aware’ voor de komende zeven dagen want ‘anything can happen.’

Dus wat betekend dat voor een nederlander, werkend in een hotel in china. Je wenst iedereen op de afdeling sales en human resources fijne feestdagen, want zij hebben wel 7 dagen vrij, al weet je niet precies wat er gevierd wordt. Simpel weg omdat we in nederland niet zoiets vieren als het ontstaan van ons land, waarom eigenlijk niet?
Anyway, het lijkt een gewone zaterdag voor mij, al staat er in mijn rooster niet ‘off, maar ‘ph’ (public holiday) en omdat ik nog een engelse training wil voorbereiden besluit ik vroeg ik op te staan en na het ontbijt nog wat werk te doen. Erg ongebruikelijk want ik heb tenslotte vrij en mijn chinese collega’s snappen het werken op een vrije dag dan ook niet.
En omdat het een nationale feestdag is, is er geen voetbal met mijn japanse voetbalmaatjes en omdat de stagiaires uit spanje op training zijn aan de andere kant van het land besluit ik de rest van deze feestdag door te brengen op mijn hotelkamer. Met ‘Scent Of A Woman’ op HBO een film met Al Pacino, over een student die wat wil bijverdienen door te zorgen voor een blinde and verbitterde Luitenant Colonel Frank Slade (rol Pacino) tijdens thanksgiving weekend. Een weekend dat hun beide levens voor altijd veranderd.
Mijn zaterdagmiddag was minderindrukwekkend dan deze film, want na het kijken van film ben ik naar het fitness centrum gegaan (eindelijk, na het arriveren van mijn loopschoenen uit Nederland) om vervolgens wat te gaan eten in Gate West, het westerse restaurant van het hotel. Want inmiddels op mijn eet/huiskamer begint te lijken, waar ik mijn ontbijt en diner eet, soms tussen gasten, vaak alleen en waar mogelijk ingezelschap van de stagiaires of de lobbybar band. Zodat ik verolgens terug kon naar mijn hotelkamer om de Karate Kid(2010) te kijken. Niet spectaculair vergeleken met de versie uit 1984 met mijn held; mr. Kesuke Miyagi, gespeeld door Noriyuki "Pat" Morita.

Genoeg afgedwaald..
En zoals na elke zaterdag komt zondag en ook vandaag besluit ik weer vroeg op te staan te ontbijten een een ochtend te werken op een vrije dag. En omdat het hotel vol zit met een beetje van alle mogelijke doelgroepen; jong, oud, rijk, arm, lokaal, globaal, man, vrouw, vakantie, zaken, nikon fotocamera/canonfotocamera, nike, hugo boss, wallmart..verbaas ik me over zo’n beetje iedereen die ik tegen kom lopend door het hotel..
Nadenkend over hoe het hotel de drie geplande bruiloften van vandaag gaat overleven. Veel vuurwerk, witte jurken, dronken ooms, rookwolken van sigaretten en beschadigd meubulair ontmoet ik de GM in de lobby, ook hij heeft relatief weinig bijzonders op de planning op een dag als deze. Dus hij vraagt of ik tijdens de lunch tijd heb om wat kamers te laten zien aan zijn lunchgast en gastvrij als ik ben geef ik hier mijn eigen lunch voor op (no worries, ik zorg goed voor mezelf, eet op een later tijdstip).

Buiten dat begin ik meer en meer een ritme te vinden in dagelijks werk, en ondanks alle consequenties van werken in een land waar je de taal nauwelijks spreekt is er (bijna) elke dag een moment om succes te vieren en door te groeien naar een meer ervaren hotel medewerker.

Tijdens werk gebeuren dingen die in nederland ongemerkt voorbij zouden gaan maar niet hier. Bijvoorbeeld wanneer ik na een uitvoerige controle mijn goedkeuring gaf voor een goed gespelde business kaart met mijn naam en functie erop. Echter nadat ze terug kwamen van de drukken was ik niet meer de Guest Relation Manager, maar Guest Relation Manger, small mistakes are easy made, but make a big difference. Dus toen iedereen terug was van de nationale feestdagen heb ik gevraagd of ik een businesscard kon krijgen die ik kon uitdelen zonder gezichtverlies en dat kan. Sterker nog anders dan anderen zaken was het de volgende dag al geregeld. Wellicht is het feit dat ik gezichtsverlies zou kunnen ondergaan bij het overhandigen van mijn business card genoeg reden om snel actie te ondernemen.

En er was ook nog zoiets als de zoektocht naar voetbal schoenen, moeilijk te vinden, laat staan als je ze wil kopen in maat 44/45, een chinese medewerker van de ekin en sadida winkel verontschuldigde zich dat ze niet groter hadden dan 42 of 43, dus volgende week maar opnieuw proberen.
Opweg naar de winkels vonden Laura en ik een pleintje waar ze rolschaatsen verhuren voor 40 euro cent voor onbeperkte tijd (ik zeg; goede deal, haha). Dus met alle ogen op ons gericht hebben we ons goed vermaakt.

Inmiddels ben ik op het werk begonnen met engelse les voor de receptie, spaanse les voor de conciergerie en leer ik ze het nieuwe computersysteem. En buiten de motivatie van verblijdde gasten krijg ik ook kansen als mijn manager vrij is en ik naar de management ochtend briefing mag. Alsof ik mijn nederlandse steentje bij mag dragen aan de grote chinese muur om te zorgen dat hij in ieder geval niet kleiner wordt.

  • 13 Oktober 2011 - 07:15

    Robin Daane:

    Hey Bas,
    Wat leuk om je verhalen te lezen als ik uit mijn eigen diensten kom. Ik krijg altijd hoe moe en versleten ik ook ben een glimlach op mijn gezicht. :)
    Zie dat je het erg naar je zin hebt in China! Ik hoop dat ik langs kan komen deze zomer want ben na al je verhalen wel benieuwd geworden.
    Liefs vanuit de andere kant van de wereld.
    x

  • 13 Oktober 2011 - 07:59

    Renée:

    Hey Bassie!

    Bizar dat ze die rolschaatsen wel in je maat hadden! Ik ben zelf inmiddels ook begonnen met werken en dat bevalt goed! Ik kijk alweer uit naar een nieuwe update uit Chinatown :)

    Liefs!

  • 13 Oktober 2011 - 09:32

    Inge Van Amstel:

    geweldige verhalen bas :)
    Wat is er gebeurd met de 1+1 en ik weet niet eens meer de naam van de andere club..? Is fantasy ineens de place to be? Wat is het toch een hippe stad :) Kijk alweer uit naar je volgende verhaal!
    Xx

  • 13 Oktober 2011 - 10:06

    Pim:

    Bas!
    Moeten we dan maar voetbalschoenen naar je opsturen?!
    En die businesscard dan ;) Bij ons was de typfout uiteindelijk ook cruciaal, want er stond ipv @ihg.com @igh.com. Tsja, dan kunnen gasten lang blijven proberen om je te mailen, haha!
    Greetz vanuit een zonnig Amsterdam vandaag

  • 13 Oktober 2011 - 14:11

    Sjoon:

    mooi om te lezen maat.
    veel plezier nog daar

    Gr sjoon

  • 13 Oktober 2011 - 15:16

    Britt:

    Haha geweldig Bas, hoe je dat allemaal omschrijft! Het klinkt echt fantastisch en met de rolschaatsen de stad door is gewoon koning :) Ik had je laatst een berichtje gestuurd op fb.. even vergeten dat je dat niet kan lezen daar haha! dus ik ga je binnenkort echt een keertje mailen! to be continued dus! Geniet ervan bassie en tot schrijfs! xxx

  • 14 Oktober 2011 - 10:30

    Els:

    Bas, je hebt een andere roeping gemist!! Schrijver worden. Misschien moet je dat er maar bij zetten op je business kaart.
    Have fun.......

  • 19 Oktober 2011 - 18:23

    Mama:

    Hee Bas, ik had jouw verhaal natuurlijk al gelezen maar ook als je het voor de 2de of 3de keer leest blijft het leuk. Maar denken de chinezen dat je naast een talenwonder nu ook al computerexpert bent??
    Veel plezier in China-land en probeer vooral jezelf te blijven.
    kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas

Actief sinds 25 Jan. 2009
Verslag gelezen: 201
Totaal aantal bezoekers 66785

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2011 - 01 December 2014

Werk in China

23 Februari 2009 - 18 Augustus 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: