Feels good to be home - Reisverslag uit Xi'an, China van Bas Wilbers - WaarBenJij.nu Feels good to be home - Reisverslag uit Xi'an, China van Bas Wilbers - WaarBenJij.nu

Feels good to be home

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas

10 September 2011 | China, Xi'an

Waar was ik gebleven..ohja..het weekend.

Vrijdagavond was er tijd voor een glaasje bier en een chinese live band in de stad, zaterdag even naar het centrum geweest voor een koffie bij starbucks met Laura (staigiaire uit argentinie) en zaterdagavond was het BBQ-time. Niet zoals in NL met grote stukken vlees, sausjes, salades en stokbrood; nee, chinese bbq is alles op stokjes, varkenslever, kippenvlees, varkensnier en meer diersoorten waarvan de naam niet in het engels werd vertaald, met daarbij wat noodles (met de keuze tussen super pittig en extreem pittig) en natuurlijk een flesje bier om, vooral met elkaar, te proosten. Toen we allemaal genoeg hadden gegeten, gingen we naar een van de jongens thuis om nog een potje te kaarten en een spelletje voetbal op de playstation te spelen, waar natuurlijk het duel ned-china moest worden uitgevochten, na goals van snaidier, ven bummul en vendie viaert lijkt het me wel duidelijk wie er heeft gewonnen.

Daarna kon eindelijk de eerste werkweek beginnen met training op de afdeling reserveringen, de lounge en met de receptie-manager. Niet zo spannend omdat ik me nog veel kon herinneren van mijn stage periode, maar wel makkelijk om op deze manier kennis van zaken en onderlinge contacten te updaten. Verder is het voor mij ook ‘gewoon’ werk en met een goed gevuld hotel (+/- 85%) is er genoeg te doen.
Zo heeft ook iedereen wel een mening over wat mijn werk in zou moeten/kunnen inhouden zoals; het leiden van een team, het geven van trainingen in gastvrijheid en engels, het organiseren van activiteiten voor gasten die in het hotel wonen, het maken van roosters, behandelen van vragen en klachten, het creeëren van team-spirit en natuurlijk de interactie met gasten voor, tijdens en na check-in en check-uit en alles er tussen.

Hetgeen wel voor verrassingen zorgt zijn de zaken rondom het werk, zoals het ziekenhuis bezoek op donderdag. Niks ernstigs, maar een soort van ‘jaarlijkse controle’ (chinese APK-keuring voor de bevolking) met een bloedafname en een röntgenfoto zonder dat er een ontbloot lichaamsdeel aan te pas komt, heel bijzonder zo’n röntgenapparaat, waarom moet dat in NL eigenlijk wel.?
Hetgeen wel grappig verliep omdat ik werd geinformeerd via een klein geel briefje van de secetaresse van de afdeling en op de dag zelf werd ik ‘opgehaald’ in de lobby door de hotel dokter (met daarbij natuurlijk iemand die fungeerde als tolk), maar.. ik had geen pasfoto, groot probleem! Nee, geen probleem want het ziekenhuis heeft een (huis)fotograaf die daarin voorziet, IDEAAL (ideeetje voor in nl?). Vervolgens langs verschillende stations, met stempels, papieren, handtekeningen, nog meer foto’s, lachen, doorlopen, wachten, aansluiten en doen alsof het ontzettend gezellig is. Want ik werd aangestaard en de medewerkers van het ziekenhuis hadden weer genoeg gezien om een week te lachen en roddelen omdat ze ‘een buitenlander’ hadden gezien.
En als klap op de (chinese) vuurpijl, ben ik verhuisd en wel naar de andere kant van de gang zonder direct toewijsbare reden. Of zoals mijn collega zei; ‘please Bas, take this key and move your belongings to room 413.’ Dus ik toen ik vroeg waarom, was het niet meer dan ‘because..’. Maar nu woon ik in ieder geval naast de kapper, de stagiaires en de hotel band en er zal binnenkort dan ook een welcome-to-the-neighbourhood-feestje zijn.

en als slagroom op de taart, liet een gast een zeer positieve comment-card achter na zijn verblijf, refererende naar 'the "dutch" tall manager in the lobby' (that would be me:)). Volgens de gast verdiende ik een speciale vermelding voor friendly and helpfull service because I went 'the extra mile' to assist him and other members of the group he was traveling with. Het feit dat 'onbekenden' schrijven dat mijn 'simpele' daden 'outstanding' zijn geeft dan weer genoeg energie voor de rest van de week/maand/jaar.

vanuit het regenachtig, stoffig China wens ik iedereen een happy mid-autumn day festival and may everybody enjoy his or her mooncake with his family, thank you.

Zaijian,
Ba-se

  • 10 September 2011 - 09:35

    Britt:

    Hahaha ik heb lekker om je verhaal gelachen! Heerlijk dat chinaland! Dat beloofd nog veel meer mooie verhalen! Geniet van je weekend :) Xx

  • 10 September 2011 - 10:11

    Johan:

    Hee Bas!

    Mooi eerste verhaaltje kerel. Jij hebt tenminste nog kunnen bbqen;) haha. Hopelijk doen snaidier, ven bummul en vendie viaert het komende juni en juli ook zo goed! Geniet ervan.

    Groeten,

    Johan

  • 10 September 2011 - 11:03

    Rob:

    Broer!

    Nice story! Alweer genoeg beleefd in de eerste week :)
    Spreek je snel via skype op de Macbook?

    Groeten!

  • 10 September 2011 - 11:28

    Twan:

    Heey Bas!

    Ziet er weer stoer uit! Veel te beleven weer in het oude vertrouwde China ;)!

    Enjoy!!

  • 10 September 2011 - 12:52

    Janneke Mulder:

    He Bassie,
    Wat 'outstanding'! Geweldig om dat zo te lezen! Je hebt een heel leuk verhaal geschreven en ook ik, moest lachen. Het klinkt allemaal super en ik wens je alle goeds! Dat je maar weer veel mag meemaken! xx

  • 10 September 2011 - 17:12

    Peggy:

    Weer heerlijk om je verhaal te lezen, zo leuk om je leven daar te volgen. Net alsof je er een beetje bij bent. Geniet van je nieuwe woonplek en veel plezier als het welkomfeestje mocht plaatsvinden. En zeker gefeliciteerd met je opsteker, je hebt het verdiend!

  • 10 September 2011 - 17:30

    Theo:

    Nia Hao,

    Bas, zoals je al eerder aangaf, het is inigszins een vetrouwde omgeving. Van die Oh-ja momenten, maar ook veel nieuws.
    Het blijkt wel dat wat je schrijft zijn prima herinneringen. Je voelt je thuis in de internatioanel omgeving. Friendly, hepfull en social, ja dat ben je zeker. Prima start. Werk ze maar geniet er ook van. gr.(pap)

  • 10 September 2011 - 19:15

    Mama:

    hee Bas, weer een prachtig verhaal
    Leuk om te lezen, Zo''n ziekenhuis-ervaring slaat natuurlijk weer alles,
    Nu wachten we nog op de bijhorende fotoos van de ''dutch tall manager in the lobby'' Probeer naast het werk er maar vooral van te genieten.
    Kus mama,

  • 10 September 2011 - 23:35

    JudeaRovers:

    Wat zie ik nou toch weer voor titel ... ???
    FEELS GOOD TO BE HOME ????
    Je bent er nog maar net, man !
    Je zou nog even het 'vakantiegevoel' moeten hebben.
    Maar nee, jij hebt al metéén het thuisgevoel !
    Je bent al wel héél snel ingeburgerd .....
    Anderzijds ook wel leuk. Teken dat je het goed naar je zin hebt.
    En dat is dan wel weer héél leuk om te merken !
    Het ga je goed !!!!

  • 11 September 2011 - 10:22

    Chris:

    Hoi Bas, al weer een "thuis"-gevoel gekregen na je aankomst daar met de bekenden van vorige keer? Mooi verhaal, leuk om te vernemen hoe ze daar een en ander geregeld hebben. Ik denk dat je je draai wel weer gauw zult vinden, dit is jou op het lijf geschreven. We zullen je vanuit hier blijven volgen, werk ze en geniet er vooral ook van. Groetjes, Chris.

  • 11 September 2011 - 23:05

    Willie:

    Hey Baas,
    Super om te lezen dat je het alweer zo goed naar je zin hebt!! En weer een geweldig verhaal!
    XxX

  • 12 September 2011 - 14:48

    Lisette Wilbers:

    Hoi Bas, wat schrijf jij leuk! ik vind het heel leuk om je verhalen te lezen, en het klinkt allemaal erg goed. Je hebt het naar je zin en dat is fijn. Wel even minder van dat ziekenhuis"gedoetje" maar dat heeft die gast volgens mij helemaal goed gemaakt met zn compliment! wauw, wat goed en fijn om te horen! Succes! en ik wacht alweer op je volgende verhaal. enne, hopelijk bevalt kamer 413 net zoals die andere? Enjoy! (with that same smile ;-)) Groetjes!

  • 12 September 2011 - 15:59

    Robin Daane:

    Leuk verhaal weer Bas! groetjes daar aan iedereen die we kennen en ben benieuwd naar je volgende verhaal! liefs,
    Robin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas

Actief sinds 25 Jan. 2009
Verslag gelezen: 209
Totaal aantal bezoekers 66788

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2011 - 01 December 2014

Werk in China

23 Februari 2009 - 18 Augustus 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: