Winkelwagen - Reisverslag uit Xi'an, China van Bas Wilbers - WaarBenJij.nu Winkelwagen - Reisverslag uit Xi'an, China van Bas Wilbers - WaarBenJij.nu

Winkelwagen

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas

06 April 2013 | China, Xi'an

Het leven gaat om nieuwe dingen doen, ontdekkingen, ervaringen..
Zo ook in het werk, voor mij tijd om een nacht diest te ervaren. Een kijkje in wat er zoal gebeurt als de meeste hotelgasten slapen.
Zo worden er aan de receptie verschillende rapporten gedraaid en de voorbereidingen voor de volgende business dag, want in het hotel is het ‘elke dag, maandag’. En begrijp ik meer en meer wat er allemaal gebeurt in het systeem van een 5-sterren hotel. Het blijft fascinerend en wonderbaarlijk.
Niet heel speciaal, maar zeker een goede ervaring, wellicht volgen er meer nachtdiensten in de toekomst.

Chinese les
Verder ben ik, samen met mijn koreaanse collega, begonnen met chinese les, met een lerares van buitenaf (dus niet van het hotel). Want na anderhalf jaar in het land is het toch wel handig om de taal te leren, het papegaaien wat ik hiervoor deed is toch niet echt handig. Zo kan ik veelal begrijpen zolang er over hotels, kamers en restaurants gepraat wordt maar ben ik daarbuiten nog totaal verloren, iemand die verteld over zijn nieuwe fiets of het weekendje in de bergen is iets waar ik weinig van kan volgen en misschien is dit soort sociale communicatie wel handig als ik besluit langer in dit land te blijven en zo niet dan toch want de chinezen reizen de hele wereld rond en altijd handig om daar een woordje mee te kunnen babbelen.. Waarom heb je dat niet eerder gedaan, hoor ik je denken. Goeie vraag. Niet omdat ik het niet wil, maar vooral omdat het niet uitkwam met mijn werk. Hotelwerk is niet echt voorspelbaar en lessen vaak op een vast tijdstip, niet echt handig dus. Daarbuiten is het vaak op een vaste locatie en om naar een universiteit te gaan vereist veel tijd, die ik liever in mijn werk stak.
Nu had mijn collega de oplossing, de lerares komt naar het hotel, op vaste dagen, op flexibele tijdstippen.. Met een tekstboek voor huiswerk, IDEAAL. Goed om nu de basis te leren en te snappen waarom ik zeg wat ik zeg en vooral hoe dat op de beste manier te doen, knap lastig.. maar zeker niet onmogelijk (lees; yes! Nieuwe uitdaging).

Winkelwagen
Met stip gestegen in de verbogen-werkeloosheids-top-tien is een nieuwe activiteit, want echt werk kan ik het niet noemen..
Uit de zelfde supermarkt waar de displays worden afgestoft is er nu een nieuwe vacature opgevuld. Ik zal het systeem proberen uit te leggen door een situatie te schetsen. De supermarkt in kwestie is niet je gemiddelde buurt super die alles heeft maar net niet wat je zoekt, maar meer een 3 verdiepingen hoog gebouw met alles van sokken tot mokken en rijst, schildpadden en koffiebonen. Om je te verplaatsen tussen de verdiepingen hebben een soort van roltrap gemaakt, maar dan een egale, zonder trede, zodat je je winkelkarretje overal mee naar toe kan slepen. Een beetje zoals op een vliegveld als je naar een hogere verdieping wil voor aankomst of vertrek met al je bagage. Is het een beetje voor te stellen?
Mooi, want nu komt het, natuurlijk staan alle winkelbezoekers netjes achter hun karretje en sloffen ze, al consumerend, door de winkel. Dus als je met de soort van roltrap naar beneden gaat, ben je misschien niet aan het opletten of met je schoonmoeder in discussie over welke luiers nou het beste zijn, daar is een oplossing voor. Onderaan de roltrap staat een medewerker van de supermarkt om je karretje vooruit te trekken zodat het niet blijft hangen op de roltrap en de menigte achter je op hetzelfde tempo door kan consumeren. Kun je dat niet zelf, door het winkelwagentje een duw te geven onder aan de roltrap? Natuurlijk wel, maar nu heeft er wel weer iemand werk en om het multifunctioneel te maken, deze persoon kan tegelijk de nieuwe aanbieding voor de grootste zak rijst in je oor schreeuwen zodra de roltrap verlaat. Nu snap je ook waarom ik altijd al mijn boodschappen in een mandje probeer te proppen, als is het maar omdat ik niet zak rijst niet nodig heb en ik het toch niet zou kopen ookal was het wel of niet in de aanbieding.

Volgende keer meer over mijn nieuw gepland reis naar beijing (peking) om mijn paspoort op te halen. Ik ga proberen dit op een vrijdag te plannen en het weekend te gebruiken om de toerist uit te hangen.

Dat was het weer voor nu,

Bedankt voor het lezen,

Groeten,
Bas

  • 06 April 2013 - 17:18

    Staatshoofd:

    Mooi verhaal Bas, ja dat is ook werk. Prima idee, door die service levert het DIE winkel mogelijk meer klanten op.
    Veel plezier in Beijing.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas

Actief sinds 25 Jan. 2009
Verslag gelezen: 333
Totaal aantal bezoekers 66637

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2011 - 01 December 2014

Werk in China

23 Februari 2009 - 18 Augustus 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: