holland trainee - Reisverslag uit Peking, China van Bas Wilbers - WaarBenJij.nu holland trainee - Reisverslag uit Peking, China van Bas Wilbers - WaarBenJij.nu

holland trainee

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas

26 Februari 2009 | China, Peking

Hey Allemaal.!

Omdat er de eerste dagen zoveel op me afkomt, hier weer een bericht om te proberen een beeld te schetsen van de wereld waarin we leven.

Gister op onze vrijdag dag, zijn we een beetje door de buurt gelopen en we zijn naar de supermarkt gegaan. Verder een beetje bijgeslapen in de vorm van een middag dutje.
's avonds zijn we uiteten geweest met silvana en inge (de andere 2 hotelschool trainees hier in Xi'an, zij lopen stage in t sofitel in t centrum van de stad) En dat was een hele ervaring. Allereerst de weg vragen. Van iedereen die ons kon helpen, kregen we de zelfde reactie, namelijk; yes,yes I know, it iz zhat waay. Maar of je t dan ook kan vinden is nog maar de vraag.
Eenmaal in t restaurant aangekomen waarnaar we op zoek waren (na een uur lopen) is er wel geteld 8 man personeel om ons te helpen. nr.1 houd t boek vast dat de menu kaart voorsteld, nr2. heeft een schrijfblok om de bestelling te nemen, nr.3 de manager is er als translator, nr.4 komt met thee, nr5 dekt de glazen in en overhandigt de chopsticks, nr.6 kijkt mee over een schouder en lacht naar ons, nr.7 is het stuk vloer, waar wij zojuist liepen, aan t dweilen en nr. 8 vraagt wat we willen drinken. Voordat we t eten kregen, moest er afgerekend worden, 5 euro per persoon. voor 3 gerechten (die je met elkaar deelt) en een soep. De prijs van t eten was incl. de drank.
Oh, ik ben nog 2 personen vergeten, zij stonden onderaan t gebouw waar t restaurant zich bevond, nr.1 is om op t knopje te duwen zodat de lift komt en nr.2 is er voor om ons naar de juiste etage te sturen om vervolgens niet mee te gaan in de lift.
In deze opsomming zijn mensen de ons ontvangen en begeleiden naar de tafel of lachen vanachter een desk niet meegeteld.

Nog even iets over prijzen, 8 flesjes van een halve liter sap(sinaasappelsap, appelsap of druivensap) kosten samen 2 euro.
Een taxirit van t centrum naar ons hotel, ongeveer 10-15 minuten kost tussen €1 en €1,20.
Verder kosten producten en kleding van westerse merken hier t zelfde als in NL.
Een midium koffie bij starbucks kost €2,30. Waar ook westerse mensen zijn, een schaars verschijnsel hier in de stad.

Over de stage, vandaag(donderdag) hebben we introductie gehad over t hotel. Dit houd in veel info video's kijken en aantekeningen maken. Ongeveer 4 uur aan video's over het hotel, info over de keten, kernwaarden, first aid en attitude die verwacht word in t hotel.
Na de pauze en een prima lunch in the staff canteen stond de hotel tour op t programma, langs de verschillende afdelingen. Vooral handjes schudden, voorgesteld worden, lachen, begroeten, nice to meet you, proberen namen en gezichten te onthouden en business cards te ontvangen en snel door naar de volgende afdeling. Vaak word er gelachen op een vriendelijke manier en hoor je Hélan(holland), hihi. Ook valt er hier en daar de term handsome boys, hihi. Ook nog een aantal kamers en vergaderruimtes stonden op de tourplanning. De grootste kamer is de presidential suite, met een oppervlakte van 212 vierkante meter. Dit is slaapkamer, woonkamer, keuken, badkamer, inloopkast, lcd tv's, computer, internet, jaccuzi en vele extra's.

Vanavond gaan we genieten van een van onze privileges als trainee. Deze keer is t zwembad. Voor t weekend staat de fitness ruimte op de planning. Verder kunnen we hier op gezette tijden eten, flee of chalge. Verder is t internet gratis en worden onze kleren gewassen gestreken en opgevouwen. Ook na 2 dagen is onze kamer opgeruimd, schoongemaakt, bedden opgemaakt en zijn er zuivere handdoeken gebracht.

De mensen hier(collega's, restaurant medewerkers en mensen op straat) zijn vriendelijk en behulpzaam. Een veel gehoorde zin is dan ook; if there is anything that you want to know or if you need something, let me know, I will help you.

Om de situatie schets compleet te maken. Het is hier niet allemaal koek en ei. Er werd ons op t hart gedrukt dat er hard gewerkt moet worden dat er veel van ons verwacht word, lange dagen werken en volledige inzet. Buiten onze stage zijn er extra opdrachten zoals t geven van engelse les(t geen hard nodig is voor sommige) en t bedenken van activiteiten voor long stay gasten van t hotel. En met te korte bedden(lees 1.90/2.00m. is goed slapen nog niet echt gelukt en zijn middag dutjes dagelijks terugkerende rituelen. Maar we krijgen er veel voor terug en vaak denk ik ook, het is hard werken, er word veel gevraagt, frustratie over mensen die je niet verstaan of je word niet begrepen, maar de cultuur en de mensen hier..ONBETAALBAAR. Ik ben erg blij dat ik hier mijn stage mag doen. Al kijken al mijn collegas tegen me op, en dat maakt t lastig, omdat ik t collegas vind ik veel van hen moet leren, maar ik kom uit t westen en dat is iets waar niks tegen op kan. Het is daarom ook niet altijd makkelijk om gast en medewerker te zijn in t zelfde hotel.

Verder hebben we vandaag een mobiel gekocht, mij nummer is:
0086 13572021267
en voor diegene die iets willen opsturen of langs willen komen in t hotel, t adres is:
Sheraton Xi'an Hotel
Feng Hao East Road nr. 262
Xian
Schaanxi
710077
P.R. China

Iedereen bedankt voor de berichtjes, reacties, smsjes en mailtjes.!

groeten,
Baos

ps. Chinezen hebben een internationale engelse naam, enkele voorbeelden zijn; hanson, summer, sunny, ray, sam, shadow, mickey. Dit kunnen zowel vrouwen als mannen namen zijn
ps2. Er is hier een groot verschil tussen arm en rijk en een midde klasse zoals we die in NL kennen is er niet. Dus voor ons hotel staan BMW's 7.60 Li, Audi A8 W12 en Cayenne's alsof t niks kost. Maar een taxi is een auto uit de jaren tachtig en heeft geen onderhoud gehad de laatste jaren.

• 26 Februari 2009 - 09:49

Bas Wilbers:

ps3. op aankomst dag was t weer niks opmerkelijks, zelfde als in NL, gister was er lichte regen en vandaag werden we wakker met sneeuw. Heel vreemd, maar t word pas raar als je weet dat het hier niet heeft geregend sinds oktober/november en dat sneeuw hier zelden voorkomt.

• 26 Februari 2009 - 10:23

Renée:

Hey lieve Bas!

Wat een avonturen allemaal! Ga je naar China, is het daar ook kutweer ;) Hier wordt het volgende week meer dan 10 graden en zoals je weet is dat ook heel erg uitzonderlijk ;)

Maak je snel foto's als je tijd hebt? Ben heel benieuwd!

Liefs!

• 26 Februari 2009 - 11:34

Bas Wilbers:

ohjah, voor het contact met hotel is t misschien om te communiceren met mijn naam en te weten wat wij op kamer 335 wonen;)
    Ciaao

• 26 Februari 2009 - 13:16

Jules Van Der Hagen:

Jow die Bassegio! Het gaat u blijkbaar goed af in Xi'an.
    Allemaal erg bekende taferelen, alsof Shanghai en Xi'an beide in China liggen :o
    Wel erg relaxt, een kamer in het hotel, maar let op, kruipend naar je kamer gaan na een nacht doorhouden zit er niet in (dan ben ik weer blij dat ik in een appartementje zit)

Ahwel Bas, het ga u goed, keep on writing en doe de groeten aan Lee, Ming en Wang.. en uiteraad beckham, rooney, cole, batman, spiderman en 'die unglaufliche zupastar' niet te vergeten (of ben je die nog niet tegen gekomen in je hotel ;))

Bas, tot laterz

Ciao

• 26 Februari 2009 - 13:16

Mama:

Heee Bas,
    Dus de eerste dagen heel veel indrukken, Leuk de manier waarop je ons mee laat kijken in jou 'keuken' . Fijn dat je een nieuwmobiel nummer hebt, ik zal meteen ff checken of de sms-je ook aan komen.

• 26 Februari 2009 - 18:54

Dolf Mulder:

Hoi Bas, schitterende verhalen en ervaringen en dat in die paar dagen.
    Wens je veel succes met je stage daar in China en blijf je belevenissen volgen. Groeten Dolf

• 27 Februari 2009 - 05:56

Stijn Vullinghs:

He bas,

Ontzettend gaaf dat je nu in china zit. Het lijkt me dat je ondanks de goede chinese verzorging toch een spannende tijd tegemoet gaat. Succes en veel plezier!

Groeten,

Stijn

• 27 Februari 2009 - 08:56

Hotello ;):

Basje!!!

Leuk je sms en je email!!! Helaas kan ik nog niet terug smsen maar vanaf maart zit daar verandering in 'lang leve T-mobile'! Klinkt allemaal leuk je verhalen dus een stage China wordt voor mij straks ook nog een optie ;) Plaats er snel wat leuke foto's op! Heel veel plezier, xxx Natascha

• 28 Februari 2009 - 13:51

John Mulder:

Vet, mooi van die auto,s;)
    lullig voor de taxichauf:P

gr. daar