KTV en in de krant?!! - Reisverslag uit Xi'an, China van Bas Wilbers - WaarBenJij.nu KTV en in de krant?!! - Reisverslag uit Xi'an, China van Bas Wilbers - WaarBenJij.nu

KTV en in de krant?!!

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas

17 Maart 2009 | China, Xi'an

Buenos dias.!

want wie denkt dat je alleen met een stage in spanje beter spaans gaat praten heeft het mis. Aangezien hier iedere week, op donderdagavond, een groep spaanse toeristen aankomt heb ik genoeg gelegheid om mijn spaans te oefenen. Op mijn vrije avond ga ik dan ook in de lobby staan om de gasten te helpen en te woord te staan. Verder functioneer ik als tolk voor mijn collegas. Dit gebeuren heeft aanleiding gegeven tot het feit dat ik binnenkort niet alleen engelse les zal geven, maar ook spaans. Er zijn voor beide klassen al zoveel inschrijvingen dat er 2 groepen gemaakt moeten worden. Ook zijn er geintresseerde voor een lesje in de franse taal. Dit zal waarschijnlijk geen lesgeven worden, maar ik probeer mijn kennis wel te delen, de franse taal word geleerd gedurende de rustige tijden van de werkdag en uitspraak is t lastigste. Ik dacht dat chinees moeilijk was voor mij, wat betreft uitspraak, maar een chinees persoon die frans of spaans praat is ook een klein stukje enterntainment. Dus buiten het feit dat ik veel leer van mijn collegas en ik ze probeer wat bij te leren word er ook genoeg gelachen.

Ook ik heb mijn eerste KTV (karaoke) ervaring in de pocket. Vorige week maandag avond kwam ik na een avond wandeling terug in t hotel. Daar werd ik door mijn collegas van de front office gevraagt om mee te gaan naar de KTV. Na alle verhalen over dit fenomeen ging ik natuurlijk maar al te graag mee. Daar aankomen viel ik van de ene verbazing in de andere..Laat ik proberen een beeld te schetsen;
Een groot gebouw (4 verdiepingen) met allemaal kleine kamers (3.5 bij 8 meter) met daarin een groot tv scherm een geluidsinstallatie die eigenlijk te groot is voor t kleine kamertje, maar ach dat neem je voor lief en een compter touch screen met onvoorstelbaar veel liedjes. Laat ik t belangrijkste niet vergeten, een groepje van 10-12 personen die helemaal uit hun dak gaan. Lieve collegas van de receptie worden een beetje onherkenbaar wanneer ze zich volledig geven om het nummer zo goed mogelijk ten gehore te brengen. Na een aantal gevechten om de microfoon te hebben meegemaakt en niks te hebeen verstaan van t geen er gezongen werd, ontkwam ik er natuurlijk niet aan om als enige aanwezige westerse een liedje te zingen. Aangezien deze avond zonder alcoholische drank was, probeerde ik nog beleeft te weigeren, maar die vlieger ging niet op, en even later zat ik dan ook op de bank mee te zingen met westerse toppers als mambo no.5 and het nummer feel van robbie williams. Om het gehoor van mijn collegas te sparen hield ik de microfoon op gepaste afstand en toch waren ze bijna allemaal onder de indruk. Waarschijnlijk niet door mijn zangkunsten maar meer t feit dat ik engels kan lezen t het nog verstaanbaar kan zingen ook. Het was een leuke avond, het enige nadeel is dat er veel praat grage personen zijn in t hotel. Toen ik de volgende morgen door de lobby liep en de General Manager tegen kwam, was deze al op de hoogte van mijn muzikale uitspattingen. Dit vond hij grappig, maar hij vroeg zich toch af hoe ik dat volhield zonder alcohol. Hij vond t goed dat ik op deze manier ging integreren met collegas en hij houd zelf ook wel van een feestje, dus dit KTV'en zal nog wel meer gaan gebeuren.

EN DAN DIT...
voor diegene die het verhaal over de keizerlijke verkleedpartij hebben gelezen, daar hield t niet op. Ik vertelde gister dit verhaal aan een collega op t werk. Waarna ze lacht en reageert: oh..volgens mij sta je met een foto in de krant. Ik geloofde dit uiteraard niet, dus ik vroeg haar om bewijs. En jawel, vandaag kwam ze binnen met een krant in haar hand, daar stond ik inderdaad afgebeeld op een foto :|. NIET TE GELOVEN..IK STA IN DE KRANT IN CHINA.!!!!
Het is een krant van de provincie shaanxi, toch iets wat zo'n 40 miljoen mensen kunnen lezen. De shock te boven en de foto een aantal keer bestudeerd te hebben ging mijn hardslag weer een versnelling langzamer. Toen robin dit hoorde kwam hij niet meer bij van t lachen. Foto's van t kranten bericht volgen. Handtekeningen uitdelen en uitleggen hoe "famous" ik ben behoort nu tot dagelijkse werkzaamheden. Meer mensen willen nu een foto maken van mij, al dan niet met zichzelf erbij. Er werkt nu namelijk een beroemdheid in het Sheraton xi'an hotel. De manager begon gelijk over het bespreken met de PR afdeling om te kijken of hier nog een slaatje uit te slaan valt, haha. We zullen zien..

Even over stage..Ik was gebleven bij week 2. Hiervoor stonden 5 dagen op de executive lounge gepland. Aangezien dit een club lounge is voor prefered guests is t nog rustiger dan beneden in de lobby. Dit heeft voor- en nadelen (lees: soms uren geen gast te zien maar ook veel tijd om een goed gesprek aan t knopen met gasten).Dit persoonlijke contact met gasten bevalt me wel, het is iets meer diepgaand dan t vragen of een persoon een goede reis heeft gehad en of ik nog ergens mee van dienst kan zijn. De maandag was erg wennen er rondkijken. Vanaf dinsdag gewoon lekker meegewerkt. Vanaf woensdag lekker meegedraait. Dit hield in buffetjes opzetten. (Voor de collegas van de smelt; dit is niet voor meer dan 25 mensen, dus dat kan ik makkelijk alleen aan. Het "aanvullen" houd in dat ik mijn chinese collega naar de roomservice moet laten bellen om iemand het te laten bijvullen. Prima te doen dus.) Verder is t drankjes in schenken, praatjes maken, informatie verschaffen, gegevens verwerken in de computer, cnn kijken, de keuken opruimen, koffie zetten, thee maken, tafels uithalen, tafels schoonmaken, opruimen, gasten begeleiden naar de kamer, vertaler spelen. Het belangrijkste van deze afdeling is het SPG program. Dit is een club van prefered guests van de starwood keten. Ik ga er geen verhaal overschijven. Maar voor de geintresseerde kijk eens op SPG.com of vraag het aan google.

Nog even een stukje cultuur en weekend. De vrijdag was rustig omdat ik donderdag en vrijdag allebei om 05:45u. moest staan. Dit is niet zo erg, maar als er dan weinig te doen is, is dat wel erg vermoeiend. Dus vrijdag avond is t niet laat geworden, wel gezellig in club habana, de club van t sofitel. Dit betekende dat we zaterdag optijd opkonden om de toersit uit te hangen. Nadat we ons zelf van t terras van de starbucks hadden gesleept, dit koste nogal wat moeite aangezien het zonnetje scheen en t oud-hollands mensen kijken genoeg hilarische momenten opleverde, kon dan toch de toeristen activiteit beginnen. Na een wandeling door de moslim wijk van de stad, met het bezoek van 2 moskeeen, waren we allemaal erg onder de indruk. Vervolgens zijn we met z'n vieren richten de big wild goose pagoda te gaan. Dit gebouw hebben we uiteindelijk niet van binnen gezien, hier later meer over. Na t taxi ritje vonden we, nederlanders als we zijn t maar weer tijd voor een tijdje in de zon op t terras. Om toch nog iets van de dag te maken zijn we naar de nabij gelegen fontein show gaan kijken, hierna wilde we dan toch dat traditionele gebouw gaan bekijken. Helaas voor ons was er geen toegang meer mogelijk na 18:30u. en gaven onze horloges 18:35u. aan, redelijk domper dus. Maar ach, we hebben genoeg leuke momenten meegemaakt en er is gelachen en een groot aantal leuke foto's. Dit was ook de eerste ervaring met verlegen meisjes van een jaar of 16-20 (moeilijk te schatten vandaar de ruime schatting) die toch graag in chinese pose met 2 westerse mannen op de foto willen. Robin en ik hebben ons opgeofferd en de lokale bevolking weer blij gemaakt. Zaterdagavond hebben de lokale barstreet weer opgezocht en een drankje gedaan. Dit laatste was als mannen onder elkaar omdat de dames er een rustig film avondje van wilde maken. De rest van t weekend zijn we wel weer veel met z'n 4en op pad geweest, wat weer erg gezellig was. Ik heb dit weekend mijn fotocamera op de hotelkamer laten liggen, maar voor leuke kodak momenten en andere pitoreske plaatjes zijn de volgende sites beschikbaar:
http://robinvanzuylen.magix.net/
http://ingevanamstel.magix.net/
http://silvanadebruin.magix.net/

inmiddels is de werkweek weer begonnen en zal ik de komende dagen t/m donderdag werken op de afdeling reserveringen. Maar over dit en andere dingen van deze week, meer in t volgende verhaal.
Mijn stage heeft een nieuwe ontwikkeling gekregen, aangezien er nog steeds een personeelstekort is, word mijn stage rooster een beetje veranderd. Ik zal voor 2 weken teruggaan naar de executive lounge om daar split shifts te gaan draaien. De blijdschap is echter niet echt van mijn gezicht te lezen. T komt allemaal wel goed.

Groeten uit china.!

Adios.!
Bas

  • 17 Maart 2009 - 12:26

    Natascha:

    Basje, wat een leuke verhalen allemaal!!

    Heel veel plezier nog, xxx

  • 17 Maart 2009 - 12:42

    Broeder:

    Hee Broertje!

    Bekend worden in China gaat dus een stuk makkelijker als hier in Nederland! Haha..

    Het is goed vol te houden daar, als ik dit zo lees!

    Succes en veel plezier deze week!

    Groet,
    Rob

  • 17 Maart 2009 - 13:38

    Elza:

    Zo te horen vermaak jij je daar wel.. ben wel enorm vereerd dat ik met een heuse superster heb samengewoond! Leuk je verhalen te lezen inderdaad en je kamer doet nu dienst als droogkamer voor Pim's enorme was (hij stalt ze uit op de vloer)!

    Groetjes vanuit het mooie Maastricht!

    Kus!

  • 17 Maart 2009 - 13:38

    Pim:

    Hola Bas,
    Que tal?

    Ik moet de hele KTV beleving nog ondergaan! Verder ziet mijn stage er hetzelfde uit als bij jou. Veel praten, wachten, info verschaffen en heel af en toe wat kamers checken. Maar zo zal het wel altijd zo zijn denk ik...

    Komt allemaal goed!
    Hasta luego!

  • 17 Maart 2009 - 17:41

    Chantal:

    Hee Bas!

    Fijn dat je het zo goed naar je zin hebt daar! Enne dat er nog maar veel van die mooie foto's mogen komen voor in de krant ;)! haha

    xx Chantal

  • 17 Maart 2009 - 19:28

    Miriam:

    He bas!

    Leuk verhaal! Gaaf dat je in de krant stond haha, hier in de Washington post komen is volgens mij wat lastiger. Maar zal me best doen! Heel veel plezier nog op je stage en met het oefenen van al je talen!

    Groetjes uit DC X!

  • 17 Maart 2009 - 19:53

    Mama:

    Hallo Bas,
    Fotoos in de krant is wel het minste wat je kunt verwachten als je eers de 'boss' bent en daarna keizer. Volgende stap het land regeren???(haha) Ik begrijp dat je van de ene verbazing in de andere valt. Wij genieten van jou verhalen. Fotoos checken we even bij de andere china-gangers. Liefs mama

  • 18 Maart 2009 - 00:38

    Bob:

    HELD!!

  • 19 Maart 2009 - 19:57

    Dolf Mulder:

    Geweldig verhalen weer. Maar is je volgende stap echt het land regeren ?? Wat zal Balkende dan jaloers zijn.

  • 27 Maart 2009 - 19:53

    Ans:

    Hoi Bas Hoeveel beroepen moet jij daar uitoefenen?
    Filmster, entertainer, leraar en dan nog je "echte baan"?hoe hou je het vol hahaha

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Xi'an

Bas

Actief sinds 25 Jan. 2009
Verslag gelezen: 199
Totaal aantal bezoekers 66593

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2011 - 01 December 2014

Werk in China

23 Februari 2009 - 18 Augustus 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: