Happy Newyear - Reisverslag uit Xi'an, China van Bas Wilbers - WaarBenJij.nu Happy Newyear - Reisverslag uit Xi'an, China van Bas Wilbers - WaarBenJij.nu

Happy Newyear

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas

11 Januari 2014 | China, Xi'an

Geschreven op 18 december 2013, vertraagd door gebrek aan bruikbare internet verbinding. De originele titel was Zalig Kerstfeest..

Een verhaal over samenkomst, terugblikken en vooruit kijken en voornamelijk dat laatste, want het nieuwe jaar staat voor de deur en zonder goede voornemens met een vernieuwende strategie de uitdagingen tackelen en de successen vieren en bovenal; genieten, genieten en .. genieten.!

Sinterklaas in China
Kort voor 5 december krijg ik van mijn collega een pakketje in mijn handen gedrukt, nou gebeurt dat wel vaker, registreer ik het en breng het onder in de opslag van de conciërge, informeer mijn collega’s en laat een bericht achter voor de betreffende gast of in sommige gevallen een collega, echter is het deze keer anders. En in een volgend ogenblik herken ik de doos aan de Duck tape die gebruikt is, jawel, een klassiek voorbeeld van ‘als ie maar goed dicht zit’ of voor de ontvanger ‘hoe krijg ik dit nou open’ wat wel optelt bij het plezier om te graven naar de verrassing en dan begint je brein te werken, wat zou het zijn, want de omschrijven van ‘boeken en snoep’ verraad weinig, maar met de komst van de goedheilig man in het vooruitzicht is begint het raden naar de inhoud van het pakket zich tot een beperkt aantal producten; pepernoten, marsepein, speculaas en jawel het zit er allemaal in en meer.. chocolade letter voor mij en voor mijn vriendin (ook namens haar, bedankt mam) en ook nog wat interessant magazines, verloren post en ander snoepgoed, Dank u wel Sinterklaasje. Nederlandse gezelligheid op locatie.

Kerst door chinezen
Heb je het wel eens geprobeerd een feestdag of festival vieren waar je het precieze verhaal niet van kent of de geschiedenis niet geheel duidelijk is? Carnaval is Amsterdam of zoiets? Soort van ‘net-niet’ gevoel? Niet dat het niet kan, ik denk dat iedereen overal carnaval of welk ander festival en feest moet vieren, in dit geval zou meer beter zijn. Maar voor mijn gevoel zou het toch anders zijn dan bijvoorbeeld thuis, in Maastricht of Den Bosch, voor diegene die dat hebben meegemaakt denk dat je weet wat ik bedoel.
Zo ook het fenomeen kerst, natuurlijk kun je met je familie om tafel en heerlijk dineren, elkaar cadeau ’s schenken en zelf glühwein maken. Zelfs een kerstboom opzetten is geen probleem, maar hier in China voelt het toch anders. Gelukkig hoor ik geen detail handelaar of winkel eigenaar klagen over deze mogelijkheid tot extra omzet, ook het hotel pakt de kans mee, maar toch.. Ik denk dat het verschil maakt, het verhaal, geloof, traditie, geschiedenis, kerk bezoek, kaarsje aansteken.. Maar ach, meer dan 400 Chinezen en niet-Chinezen bij elkaar in een grote zaal met tafels vol familie en vrienden een gezellig buffet en een man in een rood pak met een baard maken het een groot festijn, al voelt het meer als een kerstfeest dan kerst feest en zou ik eerder geneigd zijn om Happy Christmas te zeggen dan zalig kerstfeest, maar misschien is dat door de grote hoeveelheid kinderen die vol energie van snoep en zoet voedsel blijven rond rennen en op toeters blazen en met bellen rinkelen. Al met al een gezellig samen zijn een geslaagde activiteit.

Voetbal
Wat kan ik zeggen, onverwachts gewonnen, misschien is het wel zo. Een tegenstander die niet compleet lijkt, al is het maar omdat hun tenue bestaat uit minstens 4 verschillende kleuren shirts. En na de 1-0 en 2-0 lijkt de keeper ook wat onwennig of is het omdat hij zijn teamgenoten vraagt wat hij met de bal moet als hij hem dan toch een keer gevangen heeft, 'schop ertegen' zegt zijn teamgenoot, 'waar naartoe' vraagt de keeper, 'gewoon schoppen' zegt de ander en als de bal niet verder dan 15 meter weer op de grond land is het voor ons team een uitgelezen kans om de score te vergroten. Weinig tegenstand vandaag en de wedstrijd wordt ruim gewonnen.
Wel leuk voor het team en ook voor mijn collega uit Portugal die vanaf vandaag ook lid is van het team, want zo gaat dat met een vrienden team, wil je voetballen, ja, zaterdag half 12 beginnen, ok.. en zo breid het team zich uit. Een gezellig vroege zaterdagmiddag en iedereen deelt in vreugde, lekker bezig jongens, al was het maar omdat ik de laatste gewonnen wedstrijd me niet kon herinneren. (voetnoot in 2014; Voor de geïnteresseerden, alle andere wedstrijden daarna zijn glansrijk verloren.

De bijles
Zoals uit vorige stukje blijkt neemt mijn kennis van de Chinese taal nog steeds toe en begin ik meer grip te krijgen op conversatie, iets dat een jaar geleden onmogelijk leek. Mijn collega’s waarderen het feit dat ik er mijn best voor doe en ik merk dat het de relatie met hen versterkt en de communicatie onderling verloopt soepel. Zelfs van vergadering kan meer dan 50% verstaan.
Ik heb een nieuwe app gedownload die met dagelijks herinnerd om karakters te lezen met de vooruitgang is niet waar ik had gehoopt dat het was maar ben tevreden en blijf op weg naar een volgend niveau.

Werk
Buiten dit alles mag er ook gewoon gewerkt worden, zoals vorige verhaal verteld is het werk vooral van een duty manager, al mag ik nu ook de werkzaamheden van mijn originele functie omschrijving uitvoeren, wederom dubbele functie dus, gelukkig hoef ik me niet te vervelen en meng ik me ook in projecten die me interesseren, zoals energie verbruik en heb ik een kans om meer te leren van de afdeling housekeeping en aan de ontwikkeling bij te dragen. Ook mag ik trainingen voorbereiden en vallen de nachtdiensten niet tegen. Al met al ben ik erg blij met de keuze die ik heb gemaakt (want zoals dat met keuzes gaat, hoe wel overwogen ze ook zijn, je weet achteraf pas of het de goede was). Afwisselend werk, inspirerend management, leuke collega’s, cultuur gericht op leren, ontwikkelen en innoveren.
(voetnoot in 2014, weer functie uitbreiding; rooms trainer, door over meer in het volgende verhaal, verschijnt eind deze maand of begin volgende maand.)

Foto’s
Zijn er foto’s van het voetbal, jawel. Zijn er foto’s van kerst in China, jawel. Foto’s van het leven hier, absoluut, maar niet op deze computer. Voor de geïnteresseerde, stuur me een mailtje met je telefoon nummer en als je een smartphone hebt kan ik de foto’s delen via Whatsapp (of de Chinese versie die zich laat vertalen als Wechat).
Maar omdat dit verhaal meer dan duizend woorden telt en een foto meer dan duizend worden zegt kun je zelf de balans opmaken, haha.

Volgende keer meer over;
- Leven in China, verschillen voor de chinees en de allochtoon
- De zoektocht naar de pakkenmaker voor geschikte werkkledij, ik denk dat ik die plek 'made in china' ga noemen, want ondanks dat een groot deel van de kleren in Europa van die 'winkel komen' heb ik hier nog weinig passends kunnen vinden.
- De nieuwe voetbal uitslagen en de Chinese visie op het WK
- De belevenissen van Kerst en Oud&Nieuw in China (kijk weer uit naar live beeld en geluid via de Skype --> voetnoot in 2014, inmiddels voorbij, daarover ook meer in de volgende editie.

Tot die tijd, wens ik iedere een zalig kerst feest en een goed begin van het nieuwe jaar met een mooie afsluiter, omgeven door familie, vrienden en geliefden.

Bedankt voor het lezen,

Groeten,
Bas

  • 11 Januari 2014 - 08:29

    Staatshoofd:

    Hoi Bas.
    Er is weer van alles gebeurd.Mooi verhaal.
    Zo zijn vrienden, familie en bekende weer geupdate met het wel en wee van het leven van jou in het verre oosten. Een overstap naar een nieuwe functie/lokatie, fijn dat het een goede keuze is geweest. Bedankt weer en..........maak er wat moois van.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas

Actief sinds 25 Jan. 2009
Verslag gelezen: 393
Totaal aantal bezoekers 66466

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2011 - 01 December 2014

Werk in China

23 Februari 2009 - 18 Augustus 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: