Stage klaar, klaar voor de reis.! - Reisverslag uit Xi'an, China van Bas Wilbers - WaarBenJij.nu Stage klaar, klaar voor de reis.! - Reisverslag uit Xi'an, China van Bas Wilbers - WaarBenJij.nu

Stage klaar, klaar voor de reis.!

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas

30 Juli 2009 | China, Xi'an

er is een tijd van komen en een tijd van gaan, en de tijd van gaan is gekomen..
maar niet voordat ik na 3 weken nog een (laatste) update heb geschreven vanuit Xi'an waar ik inmiddels als laatste van vier Holland trainees ben overgebleven.

De laatste weken waren druk maar niet op t vlak van stage. De laatste weken was t erg rustig in t hotel. Dit betekend dat niet veel mensen in t hotel zijn waar ik me kan communiceren, dus t was veelal stil staan en wachten tot de werkdag erop zat, tot de laatste dag van de stage. Want uiteindelijk is t voor ons een vastgestelde periode van leren en ervaring op doen. Na al die tijd hier zal ik toch vertrekken met gemengde gevoelens. Van de ene kant ben ik blij om weer terug naar t kleine landje terug te keren om iedereen weer te zien, van de andere kant heb ik hier na een half jaar ook een beetje een leven opgebouwt dus is t lastig om weer te vertrekken. En ookal is t maar een fase in mijn studie, t is zeker iets wat ik nooit meer zal vergeten. Het was hier fantastisch.!

Zoals ik al zei ben ik de laatste overgebleven Holland trainee. Inge en Silvana waren eerder begonnen met stage en zijn om die zelfde reden ook eerder klaar. Dus nadat we gezellig met zijn vieren de lokale marktjes bezocht hadden voor de laatste souvenirs was t tijd om nog een keer gezellig met z’n vieren te eten en te gaan stappen. Het was een geslaagd laatste weekend met zijn vieren en we hebben veel gelachen om alles dat we hadden meegemaakt gedurende de laatste 5 maanden. Inge ging terug naar NL en silvana ging naar beijing om daar te wachten op familie om hen vervolgens op sleeptouw te nemen door China.
Dus Robin en ik bleven over in Xi’an. Maar niet getreurt er was genoeg te beleven, al is dat wel anders als je gewent bent met zijn vieren op pad te gaan 5 maanden lang. Voor Robin en mij was ook het einde van stage in zicht. Maar er zat voor ons nog een leuke verassing te wachten. Na bijna 5 maanden in kamer 335 (sansanwu) te hebben gewoont kwam daar een einde aan. Wat wij wisten maar hoopte dat niet zou gebeuren, gebeurde dan toch. Het hotel zou voor 99% vol zitten en dan is er geen plaats meer voor trainees in een hotelkamer. Dus we moesten al onze spullen pakken en verkassen. Gelukkig was mijn manager zo aardig om haar kamer op te geven in t hotel en te verkassen naar de staff slaapkamers zodat robin en ik in t hotel konden blijven. Waarom we dan niet in onze eigen kamer konden blijven snapt niemand. Maar goed, wel fijn, 2 weken voor t einde van de stage stonden we onze koffer in te pakken om te verhuizen. Na 2 nachten op de 10e verdieping mochten we gelukkig weer terug naar ons vertrouwde kamertje.

De laatste week stage stond vooral in t teken van tijd volmaken en genieten van de tijd in Xi’an. Na een afscheids lunch met de General Manager van t hotel en 2 andere managers kregen we t sleutel van de stadsmuur als symbool voor t feit dat we altijd welkom waren om terug te komen. Toen de laatste werkdag dan ook daadwerkelijk afgelopen was was t tijd voor een klein feestje. Verder heb ik afgelopen weekend mijn laatste les spaans gegeven en zijn we nog met gasten op pad geweest om als maandelijkse activiteit te gaan vissen, eten en drinken.

De laatste week in Xi’an stond en staat in t teken van genieten, schrijven stage verslag, voorbereiden van de reis, inkopen souvenirs, uiteten, afscheidsfeest, uiteten en hier en daar nog uiteten. Het afscheidsfeest was georganiseerd door Robin en mij voor alle staff van het hotel waar we mee hadden samengewerkt.We hadden gekozen voor een avondje KTV (karaoke, de hobby van iedere chinees naast slapen.) Lekker liedjes zingen met andere mensen in een gesloten ruimte. Na en fles whiskey, 35 flessen bier, soft drinks, pop corn en een heleboel gezelligheid was t na 6 uur liedjes zingen dan toch tijd om t feestje af te sluiten. Of wij nou zo populair waren of dat chinese collega’s houden van gratis eten, drinken en liedjes zingen weet ik niet. Maar er zijn in 6 uur tijd, zeker 50 mensen langs geweest op onze goodbye party. En dat is veel zeggend als je na gaat dat de andere mensen wel gewoon moeten werken op een doordeweekse maandag.

Nu dan toch echt de laatste dagen in Xi’an en kan de reis beginnen.! Ik heb er erg veel zin in:D

Inmiddels hebben we de laatste werkdag achter de rug en zijn alle zaken afgerond. Mijn manager was erg tevreden over mijn stage en ik heb erg veel vooruitgang geboekt tijdens de stage. Ik heb veel geleerd en ben gegroeit als persoon. Ongelofelijk wat een half jaar aan de andere kant van de wereld toevoegt aan je leven. En na t afscheid met de managers werd er op de personeels afdeling nog even benadrukt dat t zonde is dat de dutch guys weer vertrekken en als we ooit terug komen in China, dan is er altijd iemand waar we op terug kunnen vallen.

Vanmorgen is Robin vertrokken naar Beijing om daar een paar dagen te vertoeven en vervolgens terug te gaan naar NL. Dit maakt mij de laatst overgebleven holland trainee in Xi’an. Maar met veel nieuwe vrienden om me heen ben ik zeker niet eenzaam. Maandag begint mijn reis en tot die tijd ga ik niet te veel meer doen maar vooral genieten van de laatste dagen in China. Ik moet me er op voorbereiden dat de mensen om me heen straks weer de zelfde taal spreken, ik niet meer een van de populairste jongens van de stad ben, geen fotosessies meer met vreemden, niet meer met stokjes eten, niet iedereen zal me nog handsome vinden, geen spicy food meer, maar gewoon terug naar NL. Dus voor diegene die mijn gedrag nogal wat afwijkend vinden vanaf 17 augustus, probeer te begrijpen dat voor mij zal voelen of ik weer terug ben van een bezoek aan een andere planeet. Een hele mooie planeet en iets om zeker naar terug te keren voor leisure of business.!

Bedankt voor het volgen van mijn verhalen en bedankt voor alle reacties.!

Tot snel in NL.!

Groeten,
Bas
a.k.a.
Lee Da Zhi (mijn chinese naam, betekend zoiets als iemand met een grote wil en ambitie, gekregen van collega’s.)

  • 30 Juli 2009 - 08:59

    Annemien:

    Fijn dat je het zo goed hebt gehad en zo veel plezier. Maar vind het ook leuk om je weer terug te zien en misschien ook weer samen werken ?????
    See you soon.
    Annemien

  • 30 Juli 2009 - 13:50

    Rob:

    Hee broer!

    Het is dan idd afgelopen! Waar ga je allemaal nog naar toe komende 2,5 week?

    Tot de 17e!

    Groet,
    Rob

  • 30 Juli 2009 - 14:26

    Leen:

    Bassie! Hoe gaat het met jeeeeee? Vet leuk om je binnenkort weer te zien en je hebt het goed naar je zin gehad zie ik! Ik ben nu met brenda in Beijing en onze reis gaat nog verder door china... ga jij ook nog naar beijing, shanghai ofzo? Meeten zou wel vet zijn namelijk! xxxxxxx Leen

  • 30 Juli 2009 - 16:46

    Robin:

    Ouwe,

    Thanks voor de geniale vijf maanden! ik vond het afscheid nemen vandaag goed kut (geen andere beschrijving voor)! we hebben een top tijd gehad, en zal hier altijd hele goede herinneringen aan koesteren!

    Hou je taai, zorg dat je in Llassa eindigt en hou me up-to-date!

    gr.
    Robin

  • 30 Juli 2009 - 17:01

    Pa:

    Nihao.
    Het blijkt uit je verhaal dat je het heel erg naar je zin had. Veel gezien, veel vrienden (hopelijk ook op afstand), veel geleerd Het leven in Nederland komt er weer aan, maar eerst nog enkele dagen genieten van wat China te bieden heeft. Veel plezier, tot gauw.
    Theo

  • 30 Juli 2009 - 17:14

    Mama:

    Hallo Lee Da Zhi,is effe wennen aan die naam. Ja jongen het stage verhaal zit erop. Je zult Xi'an nog gaan missen. geniet nog van je reis en van de vele indrukken die je daar op gaat doen. Over 18 dagen ben je weer thuis en kun je je gaan verheugen op boerekool met worst of toch de gehaktbal met bloemkool. Wij tellen in ieder geval de dagen af. Maak maar een mooi feestje van je 21ste verjaardag in Xi'an Succes en veel plezier de komende weken in Thibet. Kus mama

  • 30 Juli 2009 - 17:59

    Inge V:

    Hi Bas!

    Ik heb met plezier al je verhalen uit China gevolgd. Geniet van je laatste weken daar en wie weet tot gauw in NL.

    Liefs, Inge

  • 31 Juli 2009 - 09:33

    Theo En Victorine:

    Bas, we hebben genoten van je verhalen en het was nooit saai om ze te lezen. Integendeel. Geweldig. Maar ook dat jullie het met elkaar zo goed konden vinden dat is wel heel uniek. We wensen je een mooie en gezellige vakantie toe en geniet nog even van alles wat je daar tegenkomt.
    We hopen je echt in Maastricht (of in Druten,je bent van harte welkom)binnenkort een keer te ontmoeten.
    heel veel groetjes van ons.

  • 31 Juli 2009 - 17:06

    Patrick:

    Bas, jammer dat het erop zit maar ontzettend mooi dat je er zo positief op terug kan kijken. Het is idd een geweldige ervaring die ook moeilijk uit te leggen is.

    Geniet nog van je reis en tot in Nederland!

  • 01 Augustus 2009 - 16:08

    Natascha:

    Bas, Heel veel plezier op je reis! Geniet maximaal van je laatste dagen!!

    Kus vanuit Barcelona xx

  • 02 Augustus 2009 - 10:17

    Pim:

    Goede reis en doe voorzichtig met mijn Shanghai-gangers!

    Groeten en tot in NL!

  • 02 Augustus 2009 - 13:54

    Alain:

    Hey Bassie,

    Dat een half jaar alweer zo snel voorbij gaat zeg! In ieder geval alvast een fijne verjaardag en veel plezier op je reis en tot de 22e, (dan ben ik weer terug van vakantie) dan gaan we weer eens ouderwets een feestje bouwen;)

    Groeten
    de coach ;)

  • 10 Augustus 2009 - 17:01

    Lars:

    Hee Basje!

    Als je hier terug in Maarheeze bent ben je heus nog wel de populaire jongen van het dorp hoor :P
    Veel plezier de komende dagen. En we zien je de 17e denk ik!
    Groetjes Lars

  • 11 Augustus 2009 - 16:57

    Ans:

    Hoi Bas. Aan alles komt idd een einde dus ook aan dit.Voor je het weet loop je hier weer in het gareel van alledag, jammer eigenlijk, maar veranderd zult je zeker zijn,zoiets heeft invloed op je eigen ik. Breng trouwens maar veel souvenirs mee en als je ze niet kwijt kunt heb ik nog wel een plekje over!!!! Geniet nog die laatste dagen en maak ook van je verjaardag een aparte leuke dag.

    Groetjes ans en chris

  • 14 Augustus 2009 - 16:50

    Papa En Mama:

    Hallo bas, Proficiat met je 21ste verjaardag. Hier in nederland ben je nog niet jarig maar in china ben je al 21.
    maak er een mooie dag van en als je weer terug bent in het sheraton vergeet niet om de post te checken.
    Veel plezier op jouw verjaardag.
    Kus , papa en mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Xi'an

Bas

Actief sinds 25 Jan. 2009
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 66478

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2011 - 01 December 2014

Werk in China

23 Februari 2009 - 18 Augustus 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: