Do they have stand-up comedy in your country? - Reisverslag uit Xi'an, China van Bas Wilbers - WaarBenJij.nu Do they have stand-up comedy in your country? - Reisverslag uit Xi'an, China van Bas Wilbers - WaarBenJij.nu

Do they have stand-up comedy in your country?

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas

05 April 2009 | China, Xi'an

Bonjour tout le monde,

Bedankt voor de leuke reacties op de vorige verhalen. Ook de mailtje en kaartjes zijn leuk om te ontvangen:D. Mam bedankt voor de CD van de Brockers. Dit geeft weer een uit-met-een-thuis gevoel. Het nummer "wij zijn de jongens uit Maarheeze" en "BOB" worden luidkeels meegezongen. Dit herinnert aan mooie tijden..

Bacause I have some new fans, there will also be a part written in english. But for that part, you'll have to scroll down a little. This has to be done by your self, I can't arrange any vouchers for that. The first part will be in Dutch.

Het is inmiddels bijna 2 weken geleden dat het laatste verhaal gepubliceerd is. Dit heeft alles te maken met stage. Mijn rooster werd aangepast, waardoor ik in t weekend werd ingeroosterd en de dagen die ik door de week vrij kreeg werden opgevult door voorbereidingen voor t long stay guest event. Bij elkaar opgeteld waren dat 12 dagen non-stop werken. Vandaar dat er vorige week geen verhaal is verschenen. Daarom heb ik nu destemeer te vertellen. Ik was gebleven bij de theatershow..

Het was een show van een uur, waarin de het bekendste dynasty van Xi'an werd uitgebeeld door middel van zang, dans en muziek. Het was een mooi avondje theater, al waren onze westerse oren niet gewend aan t chinese panfluit geluid, en waren we blij dat de glazen die op tafel stonden aan t eind van de show nog heel waren.

Hierna volgde 12 dagen werken dus hierover valt weinig bijzonders te vertellen. Nadat ik wederom een periode op de club lounge had afgesloten was tijd om te functioneren als GRO (Guest Relation Officer). Een persoon die er logischerwijs is voor het contact met gasten. Tijdens de ochtend diensten is dit drukke functie. Er moet eerst in t logboek gelezen worden of er nog speciale zaken zijn die dag, daarna moet er worden gecheckt welke groepen er arriveren en vertrekken, hoelaat en hoeveel in aantal, zodat hier op ingespeeld kan worden en dit soepel kan verlopen. Verder moet deze persoon op de hoogte zijn van de activiteiten in de banqueting zalen, het vervoer al dan niet van en naar t vliegveld. Maar vooral is deze functie er om de gasten te begeleiden en te helpen. De weg te wijzen in t hotel, een praatje te maken en t helpen bij t in- en uitchecken. Deze persoon moet daarom ook op de hoogte zijn van alles; tarieven voor internet, openingstijden van de verschillende onderdelen in t hotel en de plattegrond van t hotel. Deze functie is een afwisselend, uitdagend en veeleisend. Want buiten de taken is dit de persoon die altijd stand-by staat in de lobby om de gasten te begroeten en waar mogelijk te helpen. Altijd opletten dus. Het is leuk werk, t contact met gasten is heel leuk, maar de lange uren staan in de lobby kunnen erg vermoeiend zijn. Ik was er vooral voor de foreigners (niet-chinezen) om deze in goed engels te woord te staan. Ook kwam t afgelopen week voor dat er Nederlanders arriveerde in t hotel, erg leuk om even met deze mensen in "dutch" te babbelen. Verder sta ik nog steeds iedere donderdag avond paraat om te spaanse gasten te helpen. Alles van wake-up calls tot kapotte verwarming instalaties komt voorbij en van geld wisselen tot koffers dragen. Ook vragen over restaurants, het hotel en de stad in t algemeen zijn een wekelijks terugkerend fenomeen. Mijn spaans gaat met sprongen vooruit en daar zijn ze in het hotel erg over te spreken ook de gasten zijn er erg blij mee. Het is uitdagend om te doen en zelfs als ik rond de klok van 10pm bij mijn diner word weggeroepen omdat een spaanse gast aan de telefoon is en niemand deze persoon kan verstaan, laat ik mijn bordje staan en kom ik in actie om de gast tevredenheid naar een hoger level te tillen. Voor mijn collegas is t erg makkelijk om mij dan er bij te roepen. Ik vind t erg interessant en leuk om deze mensen te helpen en ben blij dat ik mijn collegas op deze manier kan helpen. Ook mijn collegas die leerling functioneren in de spaanse lessen beginnen de spaanse taal in praktijk te brengen. Dit is erg leuk om te zien, aangezien ik degene ben die ze van 1 tot 10 heeft leren tellen.

Ik heb inmiddels mijn draai gevonden en kan lekker werken in t hotel. Want een stuk rustgevender is voor de geest. Zo kan ik me beter concentreren op t werk en hoef ik minder na te denken over alle andere bijzaken. Beetje bij beetje, stap voor stap krijg ik steeds beter in de gaten hoe het er in een internationaal hotel aan toe gaat. Ik kan het pro-actieve in mezelf steeds beter ontwikkelen. Een van de doelen van het stage gedeelte. De opleiding op de vaksjoal (hoge hotelschool maastricht) begint zijn vruchten af te werpen en ook het werk bij de smeltkroes komt hier goed van pas. Het opdoen van mensenkennis is iets ongelofelijks en iets dat me de rest van mijn leven zal helpen. Dit is in bijna alle gevallen positief. Maar zoals de vorige zin al suggereerd, niet altijd..Zo was er vorige week een vrouw die met haar verkeerde been uit bed gestapt leek te zijn. Dit resulteerde in een hoop geschreeuw, geklaag, een vraag om de manager, wederom geschreeuw en geklaag en uiteindelijk een ontevreden vertrek uit het hotel. Ik kon hier helaas weinig aan doen aangezien deze vrouw een type veel-praten-niet-luisteren was. Dus de hulp en service die ik probeerde te verlenen vond geen aard bij deze persoon. Dit incident gebeurde 's morgens tijdens het ontbijt in de club lounge, maar er werd nog de hele dag over na gepraat en ik heb nog een klein gesprekje gehad met mijn front office manager en general manager over wat er nou precies was gebeurd. De vrouw in kwestie heeft een klachten brief geschreven naar het hoofdkantoor van Starwood (overkoepelende organisatie van t hotel). In deze brief werd, buiten de klachten, ook mijn naam vernoemd. Niet echt iets op trots op te zijn. Dit trok ik me toch wel serieus aan, maar mijn collegas overtuigde me ervan dat ik er weinig aan kon doen en dat het we als hotel gefaalt hebben maar dat ook deze gast een aandeel had in dit incident, en dat ze weinig van de service wilde aannemen. Deze geruststellende gedachte en een extra gesprekje met collegas en de general manager hielp me er overheen.
Dit is het ene uiterste, natuurlijk is er ook de andere kant. Zo waren er vorig weekend een groepje amerikanen die het dragelijk maakte om in t weekend te werken. Dit restulteerde in gezellige gesprekken, de vraag of ik niet stiekem stand-up comedy deed en ook wanneer ik een slaapplaats in chicago (usa) nodig heb word hierin voorzien. De dagen werden afgesloten met een diner in het restaurant van het hotel. En de gesprekken met deze mensen waren gezellig en leuk. Het hielp de tijd sneller te gaan. Ook het bijvullen van de glazen wodka en rode wijn hielp natuurlijk om de tijd sneller te laten gaan. Dit is om te verduidelijken waarom de dit verhaal deze titel heeft. Het waren namelijk deze amerikanen die voorstelde dat ik in het voorprogramma van de band moest beginnen met mijn stand-up comedy carierre. (de band die in ons hotel in de lobby bar speelt) En mocht er geen carriere in de hospitality inzitten dan zou dit een goede cariere-move zijn. Ook een leven als schrijver vonden ze voor mij weggelegd. Maar ze zouden niet vreemd opkijken als ik over een aantal jaar de rol van hotelmanager zou vervullen. Dit alles is naturlijk goed voor mijn zelfvertrouwen en zo blijkt dat een open-mind over de toekomst nog onbekende paden weergeeft.

Het laatste stukje over stage gaat over mijn eerste officiele red-carpet procedure. Een belangrijk, hooggeplaatst persoon kwam aan in het hotel. Iedereen die dacht belangrijk te zijn werd opgetrommelt om stand-by te staan in de lobby. Er werden bloemen aangeboden, filmopnames en foto's gemaakt. Het ongelofelijke gevolg wat achter deze persoon aanhobbelde maakte de ervaring nog meer bijzonder. Ik kon er weinig aan bijdragen aangezien het allemaal mensen waren die een aziatische taal spraken. Maar dit is weer een ervaring die ik niet snel zal vergeten.

Verder ben ik hier natuurlijk ook vooral voor de chinese cultuur, het land, de mensen en alle dingen die (totaal) anders zijn dan in ons kleine kikkerlandje.

Dus nu is het weer tijd voor verhalen uit t weekend. Vorig weekend was weinig spannend aangezien er vooral gewerkt moest worden. Tussendoor probeerde ik toch mee te gaan met Robin, Silvana en Inge voor een drankje en een optreden in de lokale KTV. Hetgeen weer hilarische momenten opleverde. Menig foto en filmpje van dit optreden leverde ook na de betreffende avond nog lachende gezichten op en er zijn plannen om deze optredens op dvd uit te brengen..Verder kan ik melden dat ik door t werk en t slaaptekort helaas niet mee kon om boedha te worden zoals mijn mede xi'an maatjes. Maar dit werd afgelopen weekend ruimschoots goed gemaakt. Afgelopen vrijdag kwam er rond de klok van 11 pm een eind van de reeks van 12 dagen werken en nadat de stropdas netjes opgeborgen was in de kast, was het tijd voor een drankje. Vanuit de lobby bar in t hotel op naar de habana bar in het sofitel. Hier stonden ik aan t begin van een wat later bleek een mooi wekend te worden. Zeker omdat we werden gevraagt een portfolio op te sturen. Ja, een verzameling foto's voor een soort van modellenbureau die wel geintresseerd waren in een stel westerlingen voor een reclame spotje. Hetgeen ons wel grappig leek, dus eens kijken wanneer we de eerste opname dag hebben. Zaterdag nadat Robin klaar was met zijn ontbijt shift zijn we wederom vertrokken naar t Sofitel om vervolgens te voet verder te gaan naar de tempel van de 8 onsterfelijke van het taoisme. Dit was niet heel spannend, maar t leverde wel weer een aantal mooie kodak momentjes op. Na dit bezoekje was het weer tijd voor een kopje koffie bij starbucks en werden er plannen gemaakt voor de rest van de middag. Helaas werd het geen fotoshoot, maar we vertrokken naar t zuiden van de stad voor een bezoek aan park. Een park met een waterpartij, speelstoesstellen en een ontzettend mooi stukje natuur. Na een wandeling en een tochtje op t water was t tijd voor een pretpark. Na een korte stop op t terras was t tijd voor het spokenhuis en een ritje in de muis-achtbaan. 's avonds werd deze mooie dag afgesloten met een voldaan gevoel en biertje in club 1+1. Hier realiseerde ik me weer hoe fijn t is om een dag vrij te hebben en in t gezelschap van Robin, Inge en Silvana heb ik me weer prima vermaakt.

Vandaag ga ik de stap wagen om te beginnen met sporten en nog belangrijker een bezoek aan de kapper. Hierover zal ik in het volgende verhaal rapporteren. Dus mochten de foto's vanaf volgende week een onherkenbaar persoon bevatten die op mij lijkt, dan weten jullie waar t aanligt.

and now, the part for the english speaking fans. I'll try to make a nice story. This feels like the first time preforming my stand-up comedy act for an audience. So I would like to apologieze for the nerves and the spelling mistakes I will make. For me it is exciting to write my blog in english aswell.
To continue were the american people left the hotel, the reason why this blog is also available in english. I continued working for several more days before my day of was there. The consumption of red-wine and vodka dropt remarkably. Wether this is due I got assigned to an different department or because of a different reason I don't know..
The work I've done the last week was the work of GRO (guest relation officer) The person that guides the guest trough the hotel and helps where ever possible. Somebody that know what is happening in the hotel and can inform the guest about nearly everything. So this was for me a lot of new information and every day trying to remember everything that was going on in the hotel. The first day off, after the 12 days of non-stop working, was the national holiday, tomb sweeping day, as the chinese call it. For me this was an opportunity to visit "the temple of the 8 immortal" and to visit a nice, big park in the south of the city. Lateron we went to an amusement park and the day ended in one of the clubs of Xi'an. This made in a nice weekend. Even more amazing was when we (me and my dutch classmates) were asked to send in an portfolio to this commercial agency to see wether this agent could find any jobs for us to play in some chinese (english spoken) commercial. Something that shows how intresting "we" westerners are in this country. (maybe they discovered me in the newspaper..).
There is not much more to tell. Today I'm going to try to explain what kind of haircut I would like to and chinese hairdresser. And I would like to ask my american fans to email me the foto they have taken on their last evening in the hotel? I would really appreciate this. My email is: Bas_wilbers@hotmail.com. Thanks.!

The story is visually supported by pictures and short movies that are shown on: http://baswilbers.magix.net/. And also the sites of my classmates contain some nice pictures. http://robinvanzuylen.magix.net/, http://ingevanamstel.magix.net/ and http://silvanadebruin.magix.net.

That will be the story for now. If you sign up for the blog. You'll get and email everytime I post an new story.

Zaijian,
Bas

  • 05 April 2009 - 07:15

    Lars:

    Hee Basje!
    Vet om te lezen joh!
    hier in MRHZ zijn inmiddels de shirtjes binnen en zien er echt vet uit!
    Vrijdag hadden we karaoke en dat was wel een geslaagde avond. Stan en ik hebben er misschien zelfs een baantje aan over gehouden omdat we zo goed waren haha!
    Veel plezier nog als stand-up comedian haha!
    Groeten uit Mares

  • 05 April 2009 - 08:18

    Mama:

    Hallo Bas,
    Wat een verhaal weer. Dat het nu tweetalig is en extra lang maakt dat het wat langer heeft geduurd dat er weer een verhaal was alles weer goed (grapje) Sucses bij de kapper en we begrijpen het als er vorlopig geen fotoos op de site komen .
    Liefs mama

  • 05 April 2009 - 09:26

    Pim:

    Hey Bas! Mooi verhaal weer. En dus ook al echte fans gemaakt in het hotel. Jouw stage verloopt echt precies hetzelfde als bij mij. Ik krijg ook stukje bij beetje meer dingen te doen als GRO!

    Groeten vanuit SHG downtown

  • 05 April 2009 - 19:19

    Johan:

    Hee Bas,

    Mooi om te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt en dat je veel leert op je stage:) De shirtjes zijn echt leuk geworden, zoals eerder geschreven door Lars. Ik kijk al uit naar je eerste optreden in Nederland als stand-up comedian.

    p.s. Ook hier zijn mensen die grapjes uithalen: (Lars dacht echt dat hij gevraagd was voor de Karaokeshow, haha)

    Groeten,

    Johan

  • 06 April 2009 - 11:25

    John Mulder:

    Pff leipe shizzel allemaal, wel verrekes veel om te lezen..

    gr.

  • 06 April 2009 - 13:10

    Danielle:

    Lieve Bas!
    Er komt snel weer een mail maar wilde je nu vast even weten dat ik het nog steeds erg leuk vind om al je verhalen te lezen! Het klinkt nog steeds allemaal super! Succes bij de kapper ;)
    Liefs xx

  • 17 April 2009 - 05:06

    Stefanie :

    Hoooi Bas,

    Hoe gaat het nog met je?
    Ik las dat je 12 dagen achter elkaar moest werken. Respect hoor!
    Ik vind het echt geweldig in Azie! De mensen zijn echt zo anders dan in Europa. Dat is leuk om te ervaren!
    Wat kan jij trouwens verhalen vertellen zeg, daar kan ik nog wat van leren ;).

    X Stefanie

  • 18 April 2009 - 11:03

    Dennis:

    Bas!

    De verhalen op zich zijn al prachtig. Maar jouw vertelkunde geeft nog een extra dimensie mee.
    Goed om te horen dat je inmiddels in ieder geval lekker werkt!
    En echt relaxed dat je met zn vieren zo lekker op kunt trekken:)

    X

  • 18 April 2009 - 21:44

    Mama:

    Hee Bas,
    Nieuwe fotoos zijn leuk op de site. Nu nog wachen op het volgende verhaal.
    Wij hebben even al een paar dagen geen mail verbinding meer. Dus vandaar ff nie mailen nie.
    Morgen gewone tijd weer skypen??
    Liefs mama

  • 20 April 2009 - 09:29

    Els (collega Jessy):

    Ha Bas,
    Weer een mooi stukje schrijfmanskunst en wat een ervaringen allemaal, ik volg je op de voet en kijk weer uit naar een volgend verhaal!
    Geniet en leer!!

    Groetjes Els

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Xi'an

Bas

Actief sinds 25 Jan. 2009
Verslag gelezen: 1971
Totaal aantal bezoekers 66489

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2011 - 01 December 2014

Werk in China

23 Februari 2009 - 18 Augustus 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: