van nuchtere brabander naar chinese keizer - Reisverslag uit Xi'an, China van Bas Wilbers - WaarBenJij.nu van nuchtere brabander naar chinese keizer - Reisverslag uit Xi'an, China van Bas Wilbers - WaarBenJij.nu

van nuchtere brabander naar chinese keizer

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas

08 Maart 2009 | China, Xi'an

Ik spreek tot u vanuit mijn nederige stulpje in het kleine dorp, hier in het midden van t land, xi'an genaamd, vanuit hier wil ik u graag verder informeren over de ontwikkelingen omtrent mijn stage en andere zaken.

Dat is inderdaad een raar begin van een verhaal dat over een stage in een 5 sterrenhotel hoort te gaan, maar verder op in het verhaal zal t duidelijk worden waarom ik deze keizerlijke woorden gebruik.

waar was ik gebleven..de eerste officiele werkweek. De eerste dag was als operator, het afhandelen van telefoontjes. Dit was niet echt spannend. Ik heb deze dag namelijk weinig kunen doen. Aangezien de telefoontjes die binnen kwamen allemaal in t chinees waren:S. Daarbij komt dat er alleen een manager aanwezig was (wegens personeelstekort), en door de drukte van de telefoontjes was er niet echt tijd om mij het een en ander te vertellen over deze afdeling. Dus dit werden 9 lange uurtjes met een info map die ik 26 keer heb gelezen en letterlijk mijn tijd heb uitgezeten. Maar ik wist dat ik maar één dag op deze afdeling zou zijn, dus achjah, het was wel leuker geweest als ik daadwerkelijk iets hadden kunnen doen.
De drie daarop volgende dagen was t meedraaien met de jongens van de concierge afdeling. Na een goede introductie was ik er klaar voor, en hier blijkt dat de afdeling meer doet dan koffers dragen en deuren openhouden. Gelukkig waren en een aantal westerse gasten en zelfs 2 nederlanders in het hotel, die ik zelf van advies en informatie kon voorzien. Verder hebben de jongens me veel geleerd over het hotel en verteld over de omgeving. Maar ook hier zorgde de taal voor lastige situaties, gelukkig waren mijn collegas erg behulpzaam en vertaalde ze veel gesprekken voor mij zodat k toch veel mee kon krijgen en t is onvoorstelbaar hoeveel je van een gesprek kan begrijpen zonder dat je de taal begrijpt. Buiten de concierge en de receptie zijn er meer mensen in de lobby aan t werk, zoals beveiling en guest relaction officers(GRO). Zodat er altijd iemand in de lobby is om de gast te begroeten, te verwelkomen of te helpen met vragen of het begeleiden naar bijvoorbeeld het restaurant of de toiletten. Ik heb tijdens de rustige periodes van de dag veel gesproken met een van deze GRO's, een vrouw van 27, met de engelse naam Lina, die erg goed engels sprak door haar studie aan de hotelschool van lausanne(zwitserland).
Vrijdag stond een dagje business center op het programma, hier kunnen gasten activiteiten en excursies boeken en worden de zaken omtrent Long Staying guests(LSG) afgehandelt. Maar omdat de bezettingsgraad van t hotel laag is, was er weinig te doen. En buiten de krant lezen heb ik mijn tijd volgemaakt met t voorbereiden van mijn spaanse lessen(een nieuw project). Maar de hele week is t best samen te vatten met veel meekijken, staan, wachten, over schouders meekijken, wachten, blijven lachen, wachten en op mijn horloge kijken om te tellen hoeveel uur mijn shift nog zou duren.

Toen was t eindelijk weekend. Eindelijk..want na een week van lange dagen (9 a 10 uur) en veel nieuwe info was het tijd voor ontspanning. Vrijdagavond zijn we naar de barstreet geweest en hebben genoten van een lokaal bandje om vervolgens naar club havana te gaan, gelegen in het Sofitel. Het hotel waar de andere hotelschool trainees werken.
Zaterdag stonden de hotsprings op het programma. En dit is tot nu toe het beste voorbeeld van een attractie bzoeken en er zelf een worden..
Hier kom ik even terug op het keizerlijke bezig van dit verhaal. Want eenmaal aangekomen op het parkje was dat niet echt speciaal. Maar het werd pas leuk toen ik omgetoverd werd tot chinese keizer en werd belaagd door een horde van chinese fotograven en cameraploegen in totaal een mannetje of 20 (zie foto's van mijn collegas). Dit hilarische gebeuren was een ongelofelijke ervaring, en als bedankje kreeg ik nog een schilderij van een chinese keizerin (afmeting 90 bij 50 cm.) En dit alles was gratis (erg aantrekkelijk voor mij als nederlander) Maar weet ik niet waar de filmpjes en foto's voor gebruikt gaan worden, misschien voor een nieuwe foldertje zodat ze kunnen pronken met een westers persoon. Achja, t maakt niet zo veel uit, het was een leuk ervaring, ik heb er een nieuw schilderij bij en een mooi verhaal om te vertellen:D.
Het enige vervelende van dit gebeuren was dat het aanstaren nu een nieuwe dimensie kreeg en het door de stad zeulen met en schilderij erg onhandig was. Maar dat neem ik voor lief aangezien ik me voor 10 minuten tom cruise voelde, het was te gek.! Inge nog bedankt voor het delen van deze ervaring, door het spelen van keizerin:)

Deze gebeurtenis te boven was het tijd voor een middagje rust. Na een bezoekje aan de hotelsauna en het kijken van een filmpje was het weer tijd om richting de stad te gaan voor een gezellig diner bij de pizza hut om vervolgens het nachtleven van Xi'an in te duiken. Club 1+1 was vanavond de plaats waar de holland trainees een feestje gingen bouwen, en een feestje dat was het..Een avond vol "ganbei" (proosten), dansen (al dan niet op een willekeurige verhoging) en heel veel lachen:D.

Tot zover weer mijn belevenissen van uit hier. De cultuur verschillen zijn nog goed zichtbaar en daar word op de hotelkamer ook veel over gelachen, maar inmiddels zitten we in het werkritme en is er goed mee op te gaan en buiten de taal zijn er weinig tot geen onwerkbare situaties ontstaan door de cultuur verschillen.

Verder maak ik het prima en buiten de stage is er genoeg tijd voor ontspanning in de vorm het kijken van een filmpje of een sauna sessie. Het leven in het hotel bevalt ook prima en het eten is fantastisch en het is prima om niet altijd te weten wat er op tafel komt.

Ik heb nieuwe foto's geplaatst op http://baswilbers.magix.net/ en zijn er meer foto's te zien op de sites van Robin, Silvana en Inge, de andere holland trainees hier in Xi'an.
Robin: http://robinvanzuylen.magix.net/
Inge: http://ingevanamstel.magix.net/
en Silvana: http://silvanadebruin.magix.net/

Komende week zal ik werken op de executive lounge van het hotel. Dit is een afdeling voor de prefered guests. Die hier een speciale incheck plek hebben en kunnen ze genieten van een hapje en een drankje. Wellicht komt hier nog meer contact met westerse gasten en door het lage aantal gasten in hotel, krijg ik ook genoeg tijd om hiermee een goed gesprek te voeren en ze het sheraton "a home away from home" gevoel te geven. Dit guest relation werk vind ik leuk om te doen, omdat echt kennis maakt met de gast en het persoonlijke contact is iets dat gasten erg waarderen.

Groeten uit China.!
Zaijian Bas

  • 08 Maart 2009 - 08:36

    Mama:

    Hallo Bas,
    Weer leuk jou verhaal. De fotoos als Keizer doen het ook goed , ben je naast 'Boss' nu ook al keizer? weer een promotie.
    Liefs mama

  • 08 Maart 2009 - 13:06

    Patrick:

    Klinkt leuk Bas! Wel een mooi keizerverhaal ja haha. En erg mooi dat het omgaan met de cultuur goed gaat.
    Veel plezier nog!

  • 08 Maart 2009 - 15:30

    John Mulder:

    haha Keizer Boss...
    mooi mooi

    gr. Sjoon

  • 08 Maart 2009 - 17:24

    Britt:

    Haha weer een mooi verhaal van keizer Bas! Echt leuk om te lezen :) Heel veel succes en plezier komende week! Ben alweer benieuwd naar de komende verhalen! ;)

    Liefs Britt

  • 08 Maart 2009 - 17:39

    Theo En Victorine:

    Bas, wat zullen jullie een lol hebben gehad. Dit vergeet je nooit meer. Helemaal omgetoverd tot keizer (en keizerin). Misschien is het morgenochtend wel voorpagina-nieuws. Werkse,...en we horen je op de achtergrond wel weer een keertje zingen.Veel plezier.
    groetjes ouders Robin

  • 08 Maart 2009 - 22:10

    Ome Theo:

    Dan zijn Maarheeze en Tilburg toch maar dorpjes.

  • 09 Maart 2009 - 00:27

    Jamay:

    Super!!! Baas, weet nu al zeker dat het helemaal goed gaat komen daar!!! Zal je verhalen en ervaringen op de voet blijven volgen. Have fun daar!!!

    Gr. Jamay.

  • 09 Maart 2009 - 11:04

    Danny:

    Bas, weer een mooi verhaal.
    Ook lachen foto's bij je keizer verhaal ;).

    Werk ze nog daar en nog veel plezier.

    Groeten Danny

  • 09 Maart 2009 - 13:12

    Jules Van Der Hagen:

    ik voelde me al goed toen ik afgelopen zaterdag met een chinees meisje op de foto moest, dit slaat echt alles.. Wilbie die brabantse supastar!! Overduidelijk dat je het naar je zin hebt daar, kijk er al naar uit om Xi-a-a-an op te zoeken, het ga u goed, zaijian!

  • 09 Maart 2009 - 15:03

    Lennard:

    Mooi verhaal en die chinese cultuur daar raak je maar niet over uitgesproken. Dat moet in de toekomst nog wel leuke momente opleveren.

    Succes keizer en veel plezier nog.

    Groet lennard

  • 09 Maart 2009 - 15:12

    Willeke:

    Geweldige aanwist Bas, staat vast super in Inn
    Fijn dat je, je zo goed vermaakt!!

    X Willeke

  • 09 Maart 2009 - 15:41

    Rob:

    Hee broer,

    Nu al een keizerlijke titel, dat schiet lekker op!
    Goed om te horen dat het werkrimte is gevonden en de draai er ook is..
    We kijken uit naar je volgende verhaal en de foto's!!

    Groeten vanuit Hollanda!

    Je broer

  • 09 Maart 2009 - 16:45

    Bob:

    Netjes bas, ik hoop dat je wel de move hebt gedaan he :P

  • 09 Maart 2009 - 17:51

    Hannie:

    Ik heb net even je verhalen gelezen, want ik was achter omdat we even weg zijn geweest. Als je nog een andere studie richting zou willen, kan je altijd nog verslaggever worden. Geweldig verhaal en super mooie foto's. ( Ook een mooi schilderij )
    Je zult het daar wel redden zo te lezen. Pas goed op jezelf en tot schrijfs

  • 12 Maart 2009 - 09:02

    Pim:

    Mooi verhaal, lekker he die aziatische mentaliteit XD.

    Ik moet zeggen: je schitterend voetbalkunsten op de kleine ruimte (zo'n beetje tussen tv en bureau) deden me al denken aan Piet Keizer, maar nu weet ik het dus zeker ;).

    Boks,

    Pimmetje

  • 14 Maart 2009 - 22:06

    Bert Govers:

    Hoi Bas,

    Mooie verhalen en foto's.
    Nog een interessante,leerzame en leuke stage.
    Geniet!

  • 17 Maart 2009 - 20:59

    Theo:

    Ja ja, er moet ook gewerkt worden.
    Druk, druk, druk.
    Het werk is ook in deze branche afhankelijk van het aanbod. Geen mensen, geen werk. Het is goed te ervaren wat er allemaal vóór- en achter de schermen van een hotelorganisatie gebeurt
    máár, gelukkig is er genoeg te zien en te beleven. Kei leuk toch. Geniet van het werk maar zeker ook van de omgeving.
    Zal lastig worden zo'n formaat schilderij in je handbagage, maar er is overal een oplossing voor.
    Groetjes van DE MUUR van Mares.

  • 27 Maart 2009 - 19:17

    Ans En Chris:

    Hoi Bas
    Als ik dit zo lees heb je meerniets te doen dan wel!!!En keizer nounou. Veel plezier.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Xi'an

Bas

Actief sinds 25 Jan. 2009
Verslag gelezen: 255
Totaal aantal bezoekers 66483

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2011 - 01 December 2014

Werk in China

23 Februari 2009 - 18 Augustus 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: